onsdag, november 05, 2008

slutet gott

Så höll han då sitt tal.

USA:s nyvalde president.

Och i folkhavet gräts det.

Jesse Jackson grät.

Oprah grät.

Mrs A och Mrs B och Mrs C grät.

En som dock inte grät var John Biden.

Han strålade när han kom in på scenen.

Det gjorde hans gamla mamma också.

Och Michelle Obama.

Och de söta döttrarna.

Malia och Sasha.

Michelle Obama kramade sin man.

John Biden kramade sin fru.

Obama kramade Bidens fru.

Fruarna kramade varandra.

Bidens fru kramade Obamas barn.

Obamas fru kramade Bidens barnbarn.

Som en enda stor familj.

Som en amerikansk saga.

Med lyckligt slut.

Med väldans lyckligt slut.




Korrigering: Han heter förstås Joe Biden och
ingenting annat. John är ju redan upptaget.

25 kommentarer:

Anonym sa...

japp, det var väl på tiden:-)hade varit en stor mardröm om Sarah Palin hade blivit vice president tycker jag, snacka om kvinnofientlig......

/ A

Anonym sa...

Tur. Och se, jag lever fortfarande.

Anonym sa...

Så bra du sammanfattade allt!
Har precis sett segertalet på aftonbladet.se

Anonym sa...

Det här är helt otroligt. Grattis till den nya, fina presidenten. Jag satt uppe till efter fem imorse och följde "skräckfilmen". Helt underbart. Helt otroligt underbart.

anna of sweden sa...

Johanna.
Ja, det är det bästa av allt! :)

Susanne.
Tack! Och välkommen hit förresten.

Anja.
:)

anna of sweden sa...

Anonym.
Nej, inte kvinnofientligt (tror jag). Fientlig till hennes åsikter bara. Eller? :)

Anonym sa...

Hej Anna!
såg att du hade blogg genom aftonbladet av en slump..
men gissa om jag e glad att jag hittade hit =)
jag var själv i usa i våras som utbytesstudent i north carolina.. och jag känner verkligen igen mkt av det som du skriver om..
ett helt fantastiskt land, men som på många vis e helt knäppt.. allt är så överdrivet på ngt sätt, vad hände med sunt förnuft!?
Hur som helst, kanon blogg som jag definitivt kommmer fortsätta läsa!

Annika sa...

Ja vilken känsla det var inatt. jag grät också!!!
Jag är så otroligt glad och lättad idag...

OCH vilket tal han höll!!!

I am impressed!!

anna of sweden sa...

Amanda.
Vad kul att du hittade hit! Och vad bra att du gav dig till känna. Varmt välkommen!

Annika.
Ja, visst var det en mäktig stund. Imponerande och fint.

Sindarin sa...

Snubblade hit via aftonbladet.se 's nyhetsrapportering. Hur det än fortsätter, dvs om Obama blir en bra eller dålig president så har Amerika ändå gjort ett historiskt ställningstagande, en svart som inte förespråkar att alla pengarna ska tillbaka ner i kapitalismens fickor har valts till president. Jag är mycket spänd och förhoppningsfull på hur USAs roll i värdlssamfundet kan komma att förändras med tiden med denna nya president.

Ett historiskt val i fler bemärkelser.

anna of sweden sa...

Sindarin.
Välkommen hit.
Jag håller med. Det ska bli väldigt spännande att se hur världen påverkas efter detta historiska val.

Sindarin sa...

Tack för det =) Alltid kul att se någon som gör en omvänd resa, jag är importerad från USA tll Sverige istället (även om det nu var för snart 35 år sedan) =)

anna of sweden sa...

Sindarin.
Importerad. Låter spännande! :) 35 år är en lång tid. Känner du dig svensk eller amerikansk?

Sindarin sa...

Svensk, jag var bara 4-5 år när jag kom hit så allt jag egentligen känner till är Sverige, USA figurerar i nyheterna eller i någon annans beskrivningar men jag har ytterst få egna minnen därifrån så jag har växt upp som svensk. Förmodligen för att min mamma är svenska.

anna of sweden sa...

Sindarin.
Aha, då förstår jag.
Hoppas att jag kan berätta lite intressant om ditt hemland i min blogg! ;)
Jag har bara varit här i ett par månander och ser allt med en nykomlings ögon. En väldigt intressant tid att bo i USA för övrigt.
På återhörande!

decoinspo sa...

Bra summering!

Anonym sa...

Så nu är det slutligen över! Jag är ju en minoritet som tycker det är väldigt synd Obama vann presidentvalet; specielt en minoritet i Sverige där runt 80% av befolkningen ville att Obama skulle vinna (enligt Aftonbladet).

Jag försökte verkligen att läsa på innan jag skulle bästämma mig, läste hans book och massvis med artiklar som var både för och emot honom. Jag läste även hans frus thesis "Racial divide" hon skrev på Princeton universitetet. Man påverkas av de man umgås med och det är därför jag ville lära mig så mycket det gick om henne också. Min personliga åsikt blev att de, men specilelt hans fru, är dolda rasister - hon skrev själv att svarta som umgicks med vita var "sellouts” och det har hon aldrig bett om ursäkt för. Jag tror inte hennes åsikter ändrades mycket sedan hennes skoltid. Varför? Det var hon som var den pådrivvande kraften i Rev. Wright kyrkan som styrs ju med hjälp av konfrontation istället för inspiration.

Mina åsikter har absolut ingenting att göra med det faktum att han är svart. Jag tror faktiskt att ofta finns det mera rasism i Sverige (Rinkeby t.ex.?) än här i USA (trots att landet har slaveriet i sin historia). Till exempel så assimilerar sig legala invandrare här mycket snabbare än i Europa (se på muslimer t.ex.), vet inte riktigt varför det är så men så tycker jag...

Hur som helst, jag hoppas verkligen att Obama ska ändra min uppfattning och jag är villig att lyssna och ska ha "an open mind" när det gäller hans politik och ideer.


Helt appropå och någonting som du kanske finner intressant - jag ville inte riktigt skriva om det förrut (visste inte ens om jag fick göra det pga säkerhet?) men under en period av fyra månader så flög min bäste kompis John McCain i en Boeing 737 under hela valturnen.

Här är bilden av planet:

http://www.nytimes.com/2008/06/29/us/politics/29plane.html?n=Top/Reference/Times%20Topics/People/C/Cooper,%20Michael

eller här:

http://www.flickr.com/photos/clearskyphotography/2744554729

Han är kapten på ett företag som heter Swift Air och är ett charter flybolag.

PS. Obama flög i en Boeing 757 (som förresten är det planet jag flyger på mitt jobb - jag flyger både B757 & 767) - en B757 kostar runt tre 3 gånger så mycket att hyra som en B737 fast pengarna var ju aldrig Obamas problem... Jag känner Obamas valkampanj piloter också fast inte lika väl - pilotkretsarna är verkligen en "small world." :)

Hur som helst - idag gjorde min vän en sista flygning som kapten för McCain och enligt min vän så blev det en väldigt känslomässig avskedsflygning.

Jag tycker fortfarande att McCain är en hjälte och en väldigt fin människa. Min kompis fick en poster åt mig där McCain skrev "To my Swedish-American friend Niclas from John McCain."
Det kommer jag alltid att spara eftersom det är en gåva från en person jag verkligen beundrar.

Jag har ju mina tvivel just nu men hoppas faktiskt att en dag ska jag kunna säga att jag beudrar Obama också…

Niclas

Anonym sa...

Har inte sett tacktalet och det behöver jag ju inte nu heller efter din magnifika summering. Bra jobbat ! :-)

anna of sweden sa...

emmajohanna.
Tack, tack! :)

anna of sweden sa...

Niclas.
Alltid lika trevligt med en kommentar från dig!

Du har fått mig att läsa på extra om både det ena och det andra - illegala invandrare, det amerikanska sjukvårdssystemet och black panthers bland annat.

Måste förresten fråga dig; vad tycker du om Sarah Palin?

Är du amerikansk medborgare? Fick du rösta?

Vad kul med den signerade postern. Antar att den hamnar på en hedersplats på din vägg! :)

På återhörande!
/Anna

Caroline sa...

Nar man gar omkring pa gatorna i NY sa kanns det som en ny energi i luften, lite elektriskt! Kanske lattnad? Som John Stewart sa i sitt program "There's something weird going on, something new....people are making EYECONTACT, even smiling and nodding at eachother." Aven om han skamtar sa kanns det......nat har andrats! The peoples voice has been heard!

anna of sweden sa...

Caroline.
Känner tyvärr inte av det här i min lilla lugna (ack så lugna) suburb. ;( Men jag förstår vad du menar. Härligt!

Anonym sa...

Äntligen!! Härlig vinst!! Hade velat se Oprah gråta. Höll hon ett tal eller?

Kram, Bellasmamma

anna of sweden sa...

Bellas mamma.
Nej, hon stod i publiken som privatperson. Och grät gjorde hon. Det såg jag allt. :)

Anonym sa...

"Måste förresten fråga dig; vad tycker du om Sarah Palin?

Är du amerikansk medborgare? Fick du rösta?"

Jo jag är en amerikansk medborgare och rörstade tidigt eftersom jag var i Singapore den 4de Nov (jobbade). Jag tycker att Sarah Palin är en helt suverän politker som har fått känna på den liberala biasen i amerikanskt media (enligt New York Times är över 70% av reportrar demokrater och många tror att det lutar sig bortåt 80%). Hon är definitivt inte lika påläst som Joe Biden MEN jag tar hellre en person som är ny till "stormaktspolitik" men som kan lära sig mycket snabbt än en person som Joe Biden som har varit i politken i över 30 å och är känd mest för ordspråkliga tabbar och rena lögner.

Jag föredrar faktiskt Obama till Biden och du vet ju vad jag tycker om Obama.

Jag hoppas verkligen att hon ska läsa på lite mera om utrikespolitk - vilket var någonting helt nytt för henne - och försöker igen. Hon var den första 'vicepresident kandidaten' i modern tid som inte kom från Washington, DCs makt korridorer' - jag skulle gärna rösta på henne igen.

PS - hon är absolut inte anti-kvinna som någon anmärkte; hon vill bara att det ska finnas fler möjligheter till adoption och stöd för de som vill adoptera bort istället för att göra en abort.

Hon vill framförallt att det ska bli mera 'normalt' att inte abortera bort ett barn som har blivit diagnoserat med någon slags handikapp. Washington Times gjorde en enkät där över 65% av mammor sa att de visste att deras barn var utvecklingsstört så skulle de föredra en abort! :(

DET tycker jag är hur en anti-kvinna åsikt ser ut, i alla fall de kvinnor som jag känner står inte för sådana åsikter, jag stödjer Sarah Palins och hennes ideer i det avseendet.

Jag minns att en en 'spokesperson' för NOW (National Organization for Women - en extrem vänster organization) tyckte att en kvinna som bestämde att föda ett barn med Down's syndrom pga hennes religösa tron gjorde en 'disservice' till barnet men framförallt till alla kvinnors rätt till abort!!!

Jag tycker det är en skandal att det inte skrevs om det i tidningar (som sagt de flesta reportrar var väldigt pro-Obama) men det är just en sådan extremism som dominerara många feministika organisationer här och Sarah Palin fick kämpa en väldigt ojämn kamp emot dessa organisationer.

Så personligen tar jag hellre Sarah Palins oerfarenhet i untrikespolitiken (som hon väldigt snabbt kan korrigera eftersom hon ÄR intelligent) över hennes motståndares - Joe Biden - många års av rena lögner.

Men nu är det som det är och vi får se hur framtiden ser ut.

Niclas