måndag, november 24, 2008

genomresa i en annan värld

På väg till fotbollsturneringen i helgen.

Lancaster County.

Jordbruksbygd.

Kvinnor i tjocka svarta kjolar och vita hättor.

Män med bredbrättade hattar och långa skägg.

Svartklädda barn på sparkcyklar.

Hästar med kärror.

Det var som att komma in i en annan värld.

*Amish-folkets värld.

Otroligt fascinerande.


Några Amish uträttar ärenden i "den andra världen".
Hästarna parkeras utanför.


*amish, baptistisk grupp i nordöstra USA, särskilt i Pennsylvania; antal ca 150 000, grundad 1693–97 av Jakob Ammann. Amish är mest kända för sin konservativa klädsel och livsföring: de använder inte bil eller traktor, inte heller telefon, radio, TV och elektricitet. I dagens USA har de blivit till en turistattraktion. Källa: NE

9 kommentarer:

Caroline sa...

Visst ar det intressant, som att ga tillbaks i tiden!

Camilla Alvén sa...

Åh, vad spännande, jag har sett ett tv-program om Amish-folket. Det måste vara kul att se det i verkligheten, tog du fler bilder?
Ha det bra
Camilla

anna of sweden sa...

Caroline
Otroligt intressant. Till våren ska vi åka tillbaka och se oss om lite mer. Nu körde vi bara igenom.


Camilla
Inga fler bilder (såg det mesta från bilen) men till våren ska jag tillbaka med kameran i högsta hugg.

Maria sa...

Har bara sett dem på film, spännande att möta i verkligheten!

Mildamakter sa...

Det är intressant att folk idag väljer att leva på det här viset.
Visst är de amish som är kända för sina möbler?

Anonym sa...

Intressant! Väntar att se mera bilder. Jag har oxå sett ett tv-program om Amish. När man ser det med sina egna ögon, kan jag inte ens föreställa mig. God Natt från snöig Finland:)

Marie sa...

Amish, tänk att leva så totalt annorlunda mitt i den "moderna världen"

anna of sweden sa...

Maria
Det kändes faktiskt lite overkligt. Tyvärr hade jag inte möjlighet att stanna och strosa runt som jag hade önskat, men jag kommer att åka dit igen.


Mildamakter
Ja, det ska vara duktiga hantverkare. Jag lovar att rapportera lite mer vid mitt nästa besök.

Mira
Snö i Finland också? Det verkar vara snö överallt just nu.

Fler bilder kommer efter mitt nästa besök - när det nu blir.


Marie
Vad kul med en ny bekantskap! Välkommen hit!

Jag hoppar genast in och kikar på din blogg! :)

Anonym sa...

WOW!!! Hur häftigt är inte detta då? Haha... måste varit helt overkligt... nästa gång får du ta mer bilder och visa :)