torsdag, oktober 02, 2008

svenskträff

Idag småskuttar jag fram genom tillvaron.

Har nämligen just kommit hem från en Bok-
cirkel.

En bokcirkel bestående av ett gäng hitflyttade
svenska kvinnor.

Ett gäng svenska kvinnor som också gått
igenom barnens första tuffa tid i amerikansk
skola.

Som vet hur det är att inte hitta rätt bland
varorna i matbutiken.

Som vet hur det känns att komma "utifrån".

Hur det är att flytta in i ett villaområde där
alla redan har sina vänner, sina rutiner, sitt liv.

Ett gäng kvinnor som talar svenska.

(Bara det!)

Som skivar ost med osthyvel.

Som tar av sig skorna när de är inomhus.

Som också avskyr frågan "Men vad gööör
du hela dagarna, du som inte jobbar?"

Ett gäng blivande vänner helt enkelt.

9 kommentarer:

decoinspo sa...

Allt detta betyder sa MYCKET!!! Fraga mig!

Anonym sa...

Åh, låter riktigt lovely! Är avis :) Och visst är den där frågan om vad man gör dagarna tröttsam?!

Klara sa...

Det låter ju jättemysigt!

Anna of Dallas sa...

Den dar fragan "Men vad gööör
du hela dagarna, du som inte jobbar?", vem far du den ifran? Ar det fran vanner och familj hemma i Sverige? Jag bara undrar for har finns det ju sa manga hemma-fruar (fast det kanske ocksa ar stor skillnad beroende pa var man bor).

anna of sweden sa...

Anna.
Fick mest den frågan när vi flyttade till Portugal för fyra år sedan. Inte så mycket längre. Men det är en fråga man ofta får från Sverige. Det var vi alla överens om på svenskträffen igår. Numera är det faktiskt mest jag själv som frågar mig vad jag gör hela dagarna. Jag gör ju mycket - spindeln i nätet i företaget Familj, men jag gör ju ingenting som syns. Ingenting som ger "credit".

decoinspo sa...

Har maste jag komma in igen. Det du gor kanske inte gar att ta pa direkt. Men utan dig hade sakert inte dina barn varit dem de ar....mao du gor ett fantastiskt jobb.

anna of sweden sa...

Jessica.
Tack! Jo, jag vet ju egentligen att det är så. Men det är inte så lätt att känna det alltid.

Pernilla sa...

Åh vad det måste kännas skönt att få träffa folk i samma sits. det blir ju bra att ni ses, då kan ni ju säga att ni har det att göra iaf. ;)

anna of sweden sa...

Pernilla.
Du är ju en ny bekantskap! Vad kul! Välkommen hit!