onsdag, februari 01, 2012

1/2 2012

Sex månader som svenskar.

Och min själ har landat.

Jag njuter av att prata svenska.

Av att kunna skämta och [oftast] bli förstådd.

Jag njuter av att mamma och pappa bor på
bilavstånd.

Av att kunna promenera vid havet.

Och av att äta Lingongrova med Bregott
och Kalles Kaviar.

Jag njuter av smågodis [i ganska rimliga
mängder].

Av att läsa svenska tidningar.

Och av att kunna klicka hem svenska pocket-
böcker när jag vill.

Jag njuter av luncher med fina vänner.

Av att det är så nära till allt.

Och av alla fina inrednings- och blomster-
butiker.

Men.

Jag tycker fortfarande att svenskar är ur-
dåliga på att hälsa.

Fast jag tycker oftast att folk är väldigt trevliga
när man väl börjar prata.

Jag saknar den amerikanska shoppingen.

Den amerikanska vintern.

Skånsk vinter är inte så kul.

Min amerikanska mataffär.

Alla spännande miljöer att fotografera.

Och så saknar jag New York.

Oj, vad jag saknar mina dagsturer till
New York.

Så in i baljan.

20 kommentarer:

month day year sa...

Ja, det är inte helt lätt att hitta det perfekta boplatsen (eller det är så vi känner nu). Men skönt att du trivs i det stora hela.

Angående vintern kan jag upplysa om att det är 18 grader varmt idag. Mycket trevligt!

Håller tummarna för att det blev positivt besked från de senaste intervjuerna!

Elisabet. sa...

Den här veckan har jag mött fyra olika människor nere vid lillvägen där vi bor .., bara vi två på vägen och så harry och INGEN av dem jag har mött, har besvarat min hälsning eller mitt småprat ..så där .."ja, men idag är det väl härligt ute!"

Inte en.

Vilka skitstövlar! tänker jag.

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Så bitterljuvt det känns. Men det goda verkar överväga i alla fall, så det är ju bra.

Övriga familjen, har dom också "landat" i Sverige?

Helena fd Boston sa...

I dag är det precis 6 månader sedan vi landade i Göteborg.

Jag längtar och tänker varje dag på hur livet var i Boston och jag saknar i princip allt där. Här tuffar livet på som vanligt och det är väl också bra, fast inte detsamma alls. Där var jag "fri" och kunde göra en massa roligt på min fritid. Här jobbar jag alldeles för mycket och hinner inget. Men jag trivs gott hemma i Sverige trots allt.

Lycka till med jobbsökandet!

Christina sa...

Förstår.... du har nu det jag saknar och jag har det du saknar... ;) I dag har vi 17 grader, lunch utomhus!!!
Kram!

PS... Mins du feburari 2011 i PA, det var inte kul... sådana kan ju vintrarna här vara också!

Saltistjejen sa...

Vad skönt att höra att du landat nu. Även om det är saker du saknar. Fast New York finns kvar. Men visst förstår jag dig. Den dag vi flyttar härifrån kommer kännas hemsk på många många vis för mig. En del av mitt hjärta kommer för alltid finnas kvar här. Så ja, jag förstår dig så väl så väl.
Kram!!

Casa Annika sa...

Jag saknar svenska bibliotek så mycket. Det är bland det första jag gör när jag kommer hem till min stad, att gå in på biblioteket. Saknar svenska dagstidningar. Luften. Min totala språkliga frihet.
Men njuter av solen. Kärleken. Maten. Och dagsutflykter till Sevilla!

Annika sa...

"prata svenska" ocn "nära till allt" saknar jag mest här... sedan finns det ju mycket bra också, såklart!

Christina sa...

Men du har ju Köpenhamn! Jag vet att det inte är New York men... Skönt att du ha landat, klart du saknar saker från Amerikat men det måste vara så skönt att ha nära till sina närmaste igen. Jag tycker också att svenskar är dåliga på att hälsa nu för tiden :-D Hälsade på folk jag mötte på mina hundpromenader och dom bara tittade på mig. Men det bjuder jag på. Kram!

eastcoastmom sa...

Tror man känner saknad så fort man flyttar. Det är därför många inte vågar flytta alls.

New York finns kvar. Du får ta en årlig trip!

Livet på Citronodlingen sa...

Mmm, skånsk vinter kan man faktiskt vara utan...

anna of sweden sa...

month day year
Det finns helt enkelt ingen perfekt boplats. Plus och minus med alla ställen, precis som med allting annat.

elisabet
Haha. Ja, så kan det väl hända att jag också tänker. Tror att Sverige hade blivit lite trevligare om folk började se varandra i ögonen och hälsa. Men vi ger inte upp, Elisabet. Vi fortsätter med vår mission. ;)


victoria
Ja, det positiva överväger helt klart. Planen var att flytta hem när barnen skulle börja gymnasiet och det är jag väldigt glad att vi gjorde.


helena
Det ska blir spännande att se hur jag känner när jag börjar jobba. Men just nu är jag mest glad över att vara tillbaka.


christina
Det är det där med att gräset alltid är grönare på andra sidan ...

Jag gillar ju verkligen inte snö. Men jag saknar ändå de amerikanska vintrarna. Jag saknar ljuset och solen. Nu börjar ljuset återvända här och det är stor, stor skillnad. Väldigt skönt.

anna of sweden sa...

saltistjejen
Ja, det är väl så det är. Man lämnar en bit av sitt hjärta här och var i världen. Och det är ju lite fint, det också. Även om det är jobbigt ibland. Och vi kommer tillbaka till New York. Så snart det bara går. Jag ska bara skaffa ett jobb först. Så att jag får lite pengar och lite semester. ;)


annika
Jag älskade verkligen bibliotek förr i tiden, men sedan det blev så billigt med pocketböcker uppsöker jag hellre bokhandeln än biblioteket, har jag märkt.


annika
Just det där att behärska alla nyanser av ett språk, det ger en helt annan känsla av frihet. Och det njuter jag av. Alldeles väldeliga.



christina
Jag ger inte upp. Jag fortsätter att hälsa. Alltid kan jag omvända någon. ;)


eastcoastmom
Du har rätt. Och jag saknar hellre än att vara en sådan som inte vågar. ;)


helena
Japp. Jag skulle kunna hoppa över den. Vår, sommar, höst. Vilket perfekt år. ;)

Annika sa...

Fint att du landat i myllan!
Klart att du alltid kommer att sakna saker härifrån, det förstår jag.
Jag saknar alltid saker från Sverige också.

Igår var det 20 sjuka grader här, Anna!!
You would have loved it. men galet är get, inte belt normal...

NYC is here! OCh du kan "bara" hoppa på ett plan på Kastrup!!

Huggies!!!

Desiree sa...

Jag tycker att det märks att ni trivs. Tycker att ni anpassat er väldigt snabbt och smidigt. Känner att vi inte alls hade kommit lika långt som ni har på 6 månader. Det finns ju som sagt för och nackdelar med alla ställen. Men det gäller att göra som som ni gjort att fokusera på fördelarna man har på det stället där man bor för stunden.
Kramis!

Anna of Dallas sa...

Men varför saknar du New York när du har Köpenhamn?

anna of sweden sa...

annika
Jag hade verkligen gillat det. Här har vi haft minus tio ... Brrrr. Fast det är klart och soligt och ljuset kommer tillbaka, så det är helt okej.


deiree
Precis. Det gäller verkligen att vara här och nu.


anna
Tja ...

Anonym sa...

Gud vad jag saknar Sverige när jag läser detta inlägg.
Vet itn vad jag skulle sakna med Nya Zeeland om jag flyttade härifrån, men nåt alldeles säkert. =o)
kram

PiaL sa...

Hej! Tänkte passa på att lämna ett avtryck här jag också. Sedan snart en månad tillbaka bor jag och min man i Boston, så det är väldigt kul att läsa tillbaka i din blogg om hur ni upplevt livet i USA. Jag gillar din blogg skarpt, och så är du ju så duktig på att ta fina bilder. Ha en fin dag!

anna of sweden sa...

tinefiskrivnaord
Ja, så är det nog. Att man saknar lite var man än är. Tror du att du kommer att flytta tillbaka till Sverige någon gång?


whynja
Åh, vad kul att du skriver. Tusen tack för dina fina ord. Nu ska jag kika in hos dig.