tisdag, september 06, 2011

nattlig visit

Jag vaknar abrupt.

Hör ljudet av steg mot grusgången.

Ser ett skarpt svepande ljussken.

Som liksom letar sig in i sovrummet.

Förbi rullgardinen.

Mot mig där jag ligger i sängen.

Jag studsar upp.

Ropar genom det öppna fönstret.

"Vad vill ni?"

Stegen tystnar.

Ljuset dämpas.

En mörk mansröst svarar.

"Det är polisen."

Jag blir tillfrågad om jag haft inbrott.

Det har jag inte.

Det tror jag inte.

Jag ombeds att gå en runda i huset.

Det knirrar och knarrar.

Men inget tecken på inbrott.

Poliserna önskar en god natt och kör
därifrån.

Efteråt ligger jag klarvaken i min säng.

Lyssnar ut i natten.

Tror mig höra nya steg i gruset.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Helt plötsligt känns det väldigt ok matt ha sitt sovrum på taket på femte våningen. Hoppas det känns bättre nu när det är ljust igen.

kolja sa...

Säker på att det var polisen och inte en inbrottstjuv?

bettankax sa...

Men fy vilket uppvaknande! Sådana visiter kan man vara förutan. Inte lätt att somna om som om inget hänt.

/sen är det ju en annan femma att poliser oftast brukar "se bra ut";) nämen nu skoja jag bara..:)/

Fourmum sa...

Men USCH!!! Efter det hade jag definitivt inte kunnat somna om!! Fy så hemskt!!

a piece of happiness sa...

Gör Polisen förberedande besök nu också.
Fy va läskigt.

Jag hade ju inte somnat om.......

Elisabet. sa...

Hade polisen norrländsk dialekt, kan det ha varit min son ,-)

Unknown sa...

Men shiiit vad läskigt!

Desiree sa...

Shit vad läskigt. Märkligt också. Hoppas du slipper få fler nattliga visiter på detta sätt.

Elisabeth sa...

Usch vad otäckt! Förstår verkligen att du trodde dig höra nya steg i gruset.

Livet just nu sa...

HJÄLP! Jag hade INTE somnat om. :-O

Ylva sa...

Fy vad läskigt. Konstigt att polisen kommer och frågar om en sån sak mitt i natten. Hade det varit inbrott någonstans i närheten? Annars undrar man ju varför man skrämmer upp folk på det viset.......

Västmanländskan sa...

Hu!

Monica sa...

Verkar farligare i Sverige än i Amerikat;-), tänkte först det var tjuven men de viftar väl inte runt med strålkastare, men har du kollat upp om det var nåt larm till er pga att någon sett något mystiskt?. Fler har berättat om samma saker på andra orter men då har ingen mansröst svarat utan försvunnit kvickt:-). Men någon i huset har vaknat av knastret i gruset.

Miss Marie sa...

Jisses vad otäckt!

Tråkigt med jobbet, men snart kommer du hitta det perfekta jobbet som passar just dig!

@my casa sa...

Fy vad otäckt - hade inte heller vågat somna om!

Vad gäller arbete - tappa inte sugen - plötsligt
händer det♡

Kram Kram Åsa

Helene S Lundberg sa...

Stackars dig! Hörde på nyheterna om inbrott i Bjärred, då tänkte jag direkt på dig. De sa att tjuvarna åkt fast och förda till häktet i Lund. Russin skäller väl om det skulle vara nåt och då vågar de inte gå in. Försök att lägga det på hyllan så fort som möjligt och gå vidare. Stor kram!

anna of sweden sa...

brysselkakan
Jag skulle gärna sova på femte våningen. Gillar att sova högt upp, närmare stjärnorna. ;)


kolja
Jodå. Tämligen säker.


bettankax
Män i uniform ... ;)


fourmum
Efter en stund somnade jag om. Och på morgonen kändes det som en dröm. Så surrealistiskt.


a piece of happiness
Precis vad jag tänkte. Man hör ju talas om folk som ringer polisen utan att de kommer - eller att det i varje fall tar väldigt långt tid tills de kommer. Men inte här inte. Här kommer de bara och "tittar till".


elisabet
Jag tror att jag hade känt igen din son om jag sett honom. Tänk vilken grej. Om det hade varit han som dykt upp.


lilla.u
Usch, ja. Och alldeles surrealistiskt.


desiree
Sannolikheten för att det händer igen bör inte vara så stor. Det intalar jag i varje fall mig själv. ;)


elisabeth
Det hördes steg hela natten, kan jag säga. Och huset knakade lite mer än vanligt. :)


livet just nu
:)


ylva
De sa att de tagit en bil med tjuvgods och att den bilen hade setts köra på var gata. Varför de stannade och undersökte just vårt hus fick jag aldrig klarhet i.


västmanländskan
Visst var jag cool som ropade och frågade vad de höll på med? ;)


monica
De sa att det troligen varit inbrott i närheten. De hade tagit en bil med tjuvgods. Just den tanken är lite otäck. Att det rör sig inbrottstjuvar i trakterna. Men å andra sidan har jag inte hört om något inbrott här i närheten, så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.



marie
Det känns som det svåra är att bevisa att man är så bra som man verkligen är. :D


åsa
Jag väntar och väntar. På att det plötsligt ska ringa någon och ge mig drömjobbet. Men jag har ju inte sökt så länge så jag får väl ha lite is i magen antar jag. (Vilket inte är det lättaste ...)

Annika sa...

Fy så läskigt. Men bra att polisen är på alerten!

anna of sweden sa...

annika
Ja, jag blev faktiskt förvånad. Det kändes nästan som i USA, där polisen körde runt i området ibland om nätterna. I förebyggande syfte.

anna of sweden sa...

helene
Russin. Hon sov sig igenom allt. Får väl skylla på att hon är i princip döv. :(

Camilla sa...

Fy sjutton vad läskigt!