torsdag, september 08, 2011

föräldrarmötet

tystnaden

Det var så konstigt tyst.

Inga applåder.

Inte minsta lilla.

Jag saknade det nästan.

Det trodde jag väl aldrig.


vältaligheten

Nästan lika bra som i Amerikat.

Och amerikanerna är duktiga på att
tala, ska ni veta.


lärarnas klädsel

Inte lika dressat som i Amerikat.

Men ändå. Välklätt.


föräldrarnas klädsel

Mycket poppigare än i Amerikat.

Vilket inte är särskilt svårt.


skolledningen

Sympatisk.

Avslappnad.

Vettig.


mentorn

Jo, det heter mentor nuförtiden.
Inte klassföreståndare.

Trevlig.

Engagerad.

Informativ.

Glad.

Rolig.


bloggerskan

Jag var ju tvungen att fråga hur
det fungerar med betygen.

Och kunde inte låta bli att berätta
om det amerikanska systemet.

Som jag kommit att gilla.

"Vilken störig typ.
Komma här och prata om Amerikat"
Tänkte säkert de andra föräldrarna.


mest negativt

GY2011.

Som i årets gymnasiereform.

Reformen i sig är kanske inte
negativ.

Jag vet för lite för att kunna uttala mig.

Men att den kommer just nu känns
inte så bra.

Att Den Unge Gymnasistens
årskull blir lite av försökskaniner.


fikat

Jo.

Fika!

Det fick man minsann inte i
Amerikat.

På sin höjd en liten karamell.

Här bjöds det på te, kaffe och juice.

Kakor, bananer och äpplen.

Vilken generositet!


mitt totalintryck

Betyg 4,5 av 5 möjliga.

Jag kör med det gamla hederliga systemet.
Tycker det funkar hur bra som helst.

11 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Låter som om det gick bra ändå. Trots avsaknaden av applåder.. ;-)
Och ang reformen så har jag hört (av lärare) att den nya ska vara jättemycket bättre än den gamla. Mer rättvis och mycket mer lättolkad vad gäller betygssättning och så. Vi får väl hoppas på det.
Kram!

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Du är för hälig!! Âlskar dina inlägg, de har en kontakt med omgivningen som jag inte känner på andra bloggar. Funderat på o bli kosör, kollumnist eller når i den stilen, författare...?
Ha en fin dag, Klem Anna

Peace in mind sa...

Oj, high score där. Våra föräldramöten har inte haft fika, men väl musik. Också trevligt.

a piece of happiness sa...

Visst fungerar det gamla betygssystemet. Föräldramöten är roliga....eller inte ;-)

Hur går det på jobbfronten?

Desiree sa...

Vad roligt att läsa om just de olika skillnaderna. Känns som ett bra möte och en bra skola. Positivt intryck.
Kram!

Annika sa...

Snart back to school night här. LIIITE annorlunda än den du berättar om, haha!
Ingen fika, precis.
Jomen, inte svårt för fldrarna att vara poppigare än här, hehehe....
Tror nog det nya betygsystemet blir bra, Anna! Tycker det verkar så vettigt.
HUGGIES!!!

Style by M.O.M. sa...

Underbart att du lyckas fånga upp så mycket på ett föräldrarmöte.

På tjejens förskola får vi sitta bland deras bord och stolar. Känns toppenmjukt och smidigt att knö ner sig vid låga stolar. Och då är jag i normallängd. Förstår nu, i skrivande stund, varför maken vägrar att gå (1,90 lång).

Den gamla betygsskalan funkar bra. Det är liksom den jag kan. :)

Christina sa...

Ha ha, underbart! Du skriver så bra! Du kanske kan införa lite klappande ;-)

Anonym sa...

Hej!
Du låter lite deppig, måste vara knepigt att komma in i vårat tänk här i Sverige. Hur går det med jobbsökandet? du kanske skulle höra avdig till någon skola på orten, de flesta skolor skriker efter vikarier, det vore kanske något för dig under en period? Sen får du ju se hur svenska skolan fungerar inifrån.
Mvh Anneli i Vaxholm

Steel City Anna sa...

Intressant! Betyg i Sverige har jag ingen som helst koll på längre. Jag minns på universitet i England när jag förklarade att i Sverige så kan man bara bli godkänd eler väl godkänd på tentorna. De trodde att jag skämtade. Här är det en skala upp till hundra. Stora skillnader. Svårt att veta vad som är bäst.

olgakatt sa...

Betygsskalor tycks vara ett evighetsprojekt!
Själv gillar jag det system jag växte upp med: A, a, AB, Ba, B, BC, C, haha!
Men jag fattade aldrig vad det var för skillnad på BC och C för båda var underkänt! Men det var skämmigare med C än BC.
Antagligen gillar man det system man har levt med och begriper.