fredag, januari 15, 2010

hos ortopeden

Innan jag träffade ortopeden fick jag
träffa den assisterande diton.

Lite kläm och känn på mina knän.

Men det var ju väldigt vad de var blanka.
Ja, just det. Nysmorda.

Sedan kom ortopeden in.

Originalet.

I hans släptåg kom ännu en assistent.

Mer kläm och känn på de nu ännu
blankare benen.

Jag svettade ymnigt.

Nervositeten, det lilla trånga undersökningsrummet
och min svarta ulltröja var en dålig kombination.

- Why are you so red? frågade ortopeden.

- What?

- Why are you so red?

- Oh, ajm just warm. Jättewarm.

- Sure? You are not sick?

- No, just warm.

- Well, let's talk about the knees.

- Yes please. What is the dom?

- Keep doing your exercises.

- Visst.

- And eat the glucosamine.

- Sure. Ajm verkligen jätteduktig på att
swallow the piller nu.

- And if it doesn't get better you'll come
back and get some injections.

- Injections? As in needles?

- Yes, needles. My assistant will tell you
about it.

Och så tog han mig i hand.

Först ett vanligt handslag.

Sedan ett sådant där coola-killar-på-gatan-
handslag.

Där man liksom håller om varandras tummar.

Sedan visade den assisterande läkaren
mig en liten informationsfilm.

Om sprutorna som man kan få.

Rakt in bakom knäskålen bara.

Tjoff. Tjoff.

Sprutor.

Jaha, ja.

Där ser man.

Det hade jag inte med i min katastrofplan.

Men jag slipper i varje fall amputation.

Alltid något.

16 kommentarer:

Lena i Bangalore sa...

Här får indierna en "shot" för allting hos "the local doctor" om de är det minsta krassliga. Jag vågar inte ens fundera på vad som är i de sprutorna. Kanske en indisk "shot" kunde vara något för dina knän? (eller vid närmare eftertanke - inte - eftersom ett mindre bakslag i form av en avsevärd försämring brukar komma efter några dagar, när det "uppiggande preparatet lämnat kroppen).........Skumt!

Milla sa...

Stackars dig, fast hoppas du slipper sprutorna. Fast sprutor kan vara bättre än fältskären...och ett till möte med Ledaren för The Ortopedic Gangsta´.

Hoppas du snart blir bättre i knäna.Kram Milla

Livet på Citronodlingen sa...

Det är bra Anna, man ska se det positivt... och med en sån cooolish doktor kan det ju bara bli bra ;o)

Matildas fikarum sa...

Rakt in i knäna? Ehrm... hoppas du slipper!

kalaslotta sa...

Skönt att de inte sa another operation...det hade inte känts bra.

VARFÖR sätter man alltid på sig för varma kläder när man ska till doktorn...händer mig också..

Tjingeling!

ÅSA sa...

Vilken cool dr! Kan inte sluta att fnissa när han trodde att du var sjuk när du i själva verket bara var uppe i varv :) Är det kortisonsprutor de vill ge då eller???

Det gäller att ta seden dit man kommer, när ni bodde i Portugal så fick vi vackert lära oss att pussa kind och nu förstår jag att jag ska börja träna på rätta handslaget...Hey mannen! :D

alegni sa...

det är inte så farligt med sprutor - jag fick en i var arm i tisdags ;)
knapra dina glucosaminpiller snällt, så kanske du slipper sprutor helt!
jag blir rödfläckig på halsen ibland när jag är ute bland folk. det är pinsamt...

Annika sa...

Förlåt att jag sitter här och LER. Kan inte låta bli, du skriver för roligt...
Stackars dig.
KUL med kommentaren om att du var RÖD...NOOOOT!!!
Hatar sånt.
Cool doktor du har då, Anna ;-)

Sprutor in i knäet verkar INTE kul, men jag är säker på att du klarar av det OCKSÅ!!
OM du måste.

Önskar dig en FIN helg!!!

Huggies grande!!!

Camilla Alvén sa...

Ojdå, men det går säkert bra, de vet vad de sysslar med de där ortopederna. Själv var jag fruktansvärt nervös när jag skulle få min första ryggblockad, klarade inte av att stänga min mobil...men läkaren tjoffade in sprutan och helt plötsligt var det klart.
Ha en skön helg
Kram

Gabriella sa...

Skönt att slippa amputation! :)

Bokmalen sa...

Du ska se att om du behöver ta sprutor så kommer det gå bra!! Jag överlevde ju 2 rotbockader, där dom stack sprutor rakt in å på ischiasnerven!!! Inge skönt alls men det var effektivt å funkade. Antar att det kan va kortison dom vill spruta in!??
Önskar dig lycka till med dina övningar åsså en trevlig helg!
Kramen, Maria

Linda K sa...

urr, spruta i benen undanber vi oss :S

gissan sa...

Psst...jag tyckte först du skrivit "den assisterande dildon.." XD
Hahahaha...Freudiansk felläsning eller..?

Men sprutor e ju ingenting för en redig skåning... eller hur..?

anna of sweden sa...

Lena
Men om man tar sådana ofta - då håller håller kanske piggheten i sig? ;)


Milla
Ortopedic Gangsta! Haha. Till saken hör att han är 73 år, min coole läkare! :)


Helena
Precis.


Matilda
Visst låter det liiite otäckt. Men hellre det än operation ...


kalaslotta
Ja, mycket bättre än operation. Jag kände mig alldeles övertygad om att han skulle föreslå det.

Tjingeling!


åsa
Ja, nu får ni lära er att coole-hälsa! ;)

Nej, det är inte kortison utan ett ämne som finns naturligt i kroppen som heter hyaluronan om jag förstått det rätt.


alegni
Ja, här knapras det på! :)


annika
Bra att du ler när du läser. Det var meningen! ;)
Big huggies!


camilla
Jag känner mig inte (särskilt) nervös för sprutorna. Känns som en bra reservplan.


gabriella
Himla skönt. Jag menar, vilket slöseri på alla fina skor jag har ... :D


maria
Usch, det låter inget vidare med en injektion rakt in i ischias ... Men man får ju se det positivt. Att man blir bra. Eller i varje fall bättre.


linda k
Japp, det gör vi. Definitivt.


gissan
Men gissan då ... :D

Taina sa...

Nä men söta vännen då! Satt du där och var röd? Vad tror du jag var idag då???? Blå?

Kramelikram

anna of sweden sa...

taina
Blå? Å nå! Vad fick du för diagnos på det? :D