fredag, maj 29, 2009

sverige - en fisksoppa

Unge Herr Teen och jag pratar 
om sommarlovet.

Om vad vi saknar i Sverige.

Att vi saknar familj och vänner.

Det är vi båda överens om.

Själv saknar jag (surprise!) smågodis.

Och svenska tidningar.

Och böcker.

Tänk att få gå in i en svensk bokhandel. 
Åhhhh!

Unge Herr Teen saknar inget 
särskilt, säger han.

"Ingenting?" undrar jag.

"Nä, jag saknar hela Sverige. Jag 
 saknar liksom inte räkorna utan 
 hela fisksoppan."

I see.

Och snart min son.

Snart reser vi hem till fisksoppan.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Den liknelsen har jag aldrig hört förr... *asg* Han är en cool kille!
Ha det gott! Kram Anna

Elisabet. sa...

Oj, så rörd jag blir när jag läser dom där raderna .. nästan så att det blir dimmigt framför ögonen.

Tina sa...

Så himla fint sagt...

Mia sa...

Det var väldigt klokt och fyndigt sagt av honom. :-)

Ulrica sa...

Och det ska bli så härligt att ha er här hemma i soppan :)

Annika sa...

Hihi!
DET tycker jag var BRA sagt!
Det är ngt att citera, faktiskt!
Detta samtalsämne är ständigt aktuellt hos osss också dessa dagar, nu när det är mindre än en månad kvar till avresa!!!
Svenska tidningar. JA!!! Svenska böcker!!! JA!!
Karolina saknar tunnelbanan i Sthlm---kan jag väl inte säga att jag gör, men...
Det ska bli kul att komma hem till fisksoppan, till hela alltet.
Stor kram!!!

Lia sa...

Hallå där! Tack snälla, jag kommer verkligen att behöva lite stöd, för det är inte bara roligt och enkelt att flytta hela sitt liv och börja om på okänd mark. Hur mår du nu? Jag har inte velat fråga så mycket, tänkte att det kanske är privat med läkning och våndor osv. Tänker dock på dig och hoppas att någon tar hand om dig ordentligt (skämmer bort) även om maken är borta! kram

kalasLotta sa...

Finurlig son du har.

Jag saknar nog ändå räkorna...

decoinspo sa...

so funny!!!
den var verklgien sa skon!!!

underytanjag sa...

Å vad roligt! Hälsningar från en räka!

anna of sweden sa...

Anna
Himla bra liknelse - eller hur? :)


Elisabet
:)


Tina
Ja, vilken filosof jag har till son.


Mia
Han är klok, den där sonen.


Ulrica
Och det ska bli så kul att få träffa dig och lilla miniräkan! :)


Annika
Tunnelbanan i Stockholm ... :) Jo, men jag förstår henne. Det är ju så Stockholmst på något vis.


Lia
Det kommer att bli jättebra! Se det som ett äventyr i vardagen. En liten paus. Sverige finns ju alltid kvar. Och riktiga vänner, de finns också kvar.


kalasLotta
Själv saknar jag laxen. ;)


Jessica
Jag tror att han har myntat ett nytt ordspråk.


underytanjag
Hej Räkan! :)

Taina sa...

Så himla bra uttryckt av din son! Han är smart han.
Kramelikram

ÅSA sa...

Unge herr H är en klok ung man tycker jag! Undrar vad vi representerar i fisksoppan??? Kanske räkorna, eller kräftorna???

Jenny sa...

Men så bra sagt!! Det är ju helt sant! Och dessutom har du ett barn som äter fisksoppa!?? Jag är grön av avund. När bär det av hemåt? Kram!

anna of sweden sa...

Taina
Japp, smart som sin moder. Eller om det var fader ... :)
Kramelikram!


Åsa
Haha. Ja, det är väl ni som är räkorna. Från västkusten och allt.


Jenny
Efter midsommar åker vi hem; jag, maken och de fisksoppeätande barnen.