fredag, maj 08, 2009

återbesök hos ortopeden

Läskigt

Killen som skrek i behand-
lingsrummet bredvid.

Av smärta?


Mer läskigt

Killen som låg på en bår vid
receptionen.

Sovandes.

Bandagerad.

Fastspänd.

Svullen och blåslagen.


Urläskigt

Jag måste opereras!

Titthålsoperation på 
båda knäna.

Om ett par veckor.

Med ryggbedövning.

"I don't want to sleep."

"No, you will get a rygg-
bedövning. En sådan som 
man får när man föder 
barn."

"But I never had any 
anaesthesia when I got my 
kids. Not even with my twins. 
I am not afraid of pain."

"Oh, you're a superwoman!"

"That's right. May I have just 
lokalbedövning please?"

"Sorry, this surgery is to big 
to have just a lokalbedövning."

"Crap!"

Sa jag inte ... Man jag tänkte det!
Och jag tänker det fortfarande! 
Ryggbedövning!? Hjääälp!

24 kommentarer:

Elisabet. sa...

Att sitta i akutens väntrum eller ännu värre, i ett undersökningsrum där man ser och hör vad som kommer in .., det är för mig SKRÄCKEN.

Jag är inte rädd för egen del när det gäller läkarbesök, men just att vad som helst kan komma in med ambulansen och att se svårt skadade människor .., det har jag svårt för, även på tv. I alla fall om dom kvider och har sig ..-)

Operationer .., det är hur spännande som helst, men då är ju människor sövda!

Lycka till, madame!
Med knäna.

Anonym sa...

Det låter lite läskigt! Men du är ju superwoman! Du klarar det! :)
Kram Anna

Livet på Citronodlingen sa...

Va läskigt!! Var de tvungna att lämna den stackars blåslagna killen sådär till allmänt beskådande?
Jag har aldrig fått nån sån bedövning och tycker också det låter läskigt, men det är nog inte så farligt som man föreställer sig...

Anna sa...

Uschiannemej! Jag förstår dig. Jag fick vid ett tillfälle "lättnarkos" så att man var i en skön dvala under operationen (...och kläckte visst ur mig en del roligheter under ingreppet fick jag höra efteråt...)och blev pigg nästan direkt efteråt. Den var bra. Men ryggbedövning. Ska det vara nödvändigt?
Kram

gissan sa...

Men det kan ju faktiskt vara skönt o slippa smärtan, anna....har du tänkt på det ;)
Varför ha ont när man kan slippa?
Det kommer o gå jättebra.
Fredagskramen till dig.
Gissan

Mia sa...

Fy för att höra någon som skriker i rummet brevid! Operationen går säkert bra och ryggbedövning är inte så farligt. Fick det när Albin förlöstes med snitt. Man känner absolut ingenting och det går över ganska så snabbt med. ha en bra helg! Kram!

Cecilia/svengland sa...

Ryggbedövning är inte så farligt, hade det när min yngsta föddes. Hoppas operationen går bra! :-)

ulrika i enskede sa...

Håller med! Ryggbedövning verkar värre än all smärta!

ulrika i enskede sa...

Håller med! Ryggbedövning verkar värre än all smärta!

Taina sa...

Det kommer att gå jättebra! Så det är båda knäna som krånglar för dig?
När jag gjorde min första snygge-behandling (hihi) för 100 år sedan fick jag ryggmärgsbedövning och det var ganska roligt. Där låg jag med ett skynke så jag inte kunde se vad doktorn höll på med och jag kände absolut ingenting. Däremot HÖRDE jg allt och han SJÖNG för fulla muggar Just a gigolo!!!!!

Susanne sa...

Det går bra, det lovar jag dig!!! Det blir en ny upplevelse. Vad gäller bedövning under förlossning så undrar jag om det är tradition med ryggbedövning i USA, har fått för mig det... Då är väl många av oss i Sweden "superwoman". Må gott =)

Johanna sa...

Det kommer gå hur bra som helst, epidural är inget farligt alls. Vad var det för fel på dina knän?

Jag håller tummarna.

Kerstin sa...

Jag förstår dig. Jag skulle inte vilja jag heller. Men det går säkert alldeles jättebra. Jag håller tummarna för dig. :)
Ha en fin helg.

Annika sa...

DET kommer att gå bra! Säger jag som hade epidural när K kom genom K.snitt. Ingen fara på taket!
DET blir bra! Det var ingen "big deal".
Jag lovar!
Men själklart förstår jag att du är rädd, vem skulle inte var det?
Men jag VET att det blir bra!!
Stor styrkekram!!

Svensk chekchouka sa...

anna, jag är hysteriskt rädd för sprutor, en sân där som fortfarande sjäpar sig hos tandläkaren. Jag har tagit ryggmärgsbedövning tre ggr. Det gör inte ont. Innan de sticker bdövar de stället de ska sticka pâ. Man blir inte förlamad om de sticker fel, det är skitsnack. En jättebra lösning tycker jag, mycket bättre än att bli nersövd.
När man föder barn fâr man morfin i ocksâ, liiite, men man mâr sââââ bra... asg. Jag skämtar inte.
Kram

anna of sweden sa...

Elisabet
Jag är likadan. Känns jätteotäckt att komma in på akuten. Dessutom är jag - till skillnad från dig - ännu mer rädd för egen del. :(

Fast det konstiga igår var att det är en vanlig läkarmottagning. Det "borde" inte ligga människor på bårar och det "borde" inte vara folk som skrek ...


Anna
Jag kan ta ryggbedövning. Jag är inte rädd. Jag kan ta ryggbedövning. Jag är inte rädd. Jag kan ta ...


Pysen
Nej, det är vad jag intalar mig nu ... Att det inte alls är läskigt.


Anna
Haha, ja då kan man nog säga både det ena och det andra. ;)


Gissan
Men jag vill ju ha koll! Både på knoppen och kroppen. Och det kommer jag ju inte ha om benen "försvinner". Hu!


Mia
Åh, vad skönt att höra. Ska ta fasta på det när jag känner mig nervös.


Cecilia
Tack! Du kan tro att jag blir glad över att höra det.


Ulrika
Hoppas snart kunna berätta att det är hur bra som helst med ryggbedövning! ;)


Taina
Haha. Det ska jag kanske be om. Lite sång.


Nattsyrran
Håller med dig. Jag tror överhuvudtaget att det är mer ovanligt med naturliga födslar utomlands. Men vi är ju superkvinnor, vi svenskor. Eller hur? :)


Johanna
Tack! Jag "samlar" på alla posivita kommentarer som säger att det inte är något farligt alls med ryggbedövning.


Kerstin
Tack! Och detsamma.


Annika
Tack! Vad du är snäll! Försöker intala mig själv att det är en baggis. Att det är en rutinsak för läkarna och att man inte alls kan bli förlamad. Och att det inte alls kommer att göra ont.


Svensk chekchouka
Om du visste vad din kommentar känns lugnande! Jag är nämligen också en rätt så sprutsjåpig typ ... Tack snälla!

thebromanders sa...

Förstår precis hur du känner det... är likadan... Men epidural tror jag inte är några problem. Du slipper i alla fall bli nedsövd. DET tycker jag skulle kännas väldigt läskigt!!
Och tänk vad skönt om du äntligen skulle få ordning på dina knän:)

Unknown sa...

Jag vill göra samma op som du för nu börjar det bli segt att böja sig ner och knäna knakar värre än värst.
Jag kan rekommendera dig starkt ryggmärgsbedövning. Det är kanon och det gör inte ont. Det bara svider till lite. Det vore coolt om du kunde blogga under ingreppet.;)

em sa...

Det kommer att gå jättebra!
Ditt inlägg väckte minnen - jag länkade till dig nyss.
Margaretha

Caroline sa...

Aj da....men det ordnar sig Anna! Detta fixar du...superwoman;)!
Behover du tips med ovningar o traning efter operationen sa sag till, karln min arbetar just nu med en klient som har precis "fatt" en knaoperation!
Ha en go helg!!

anna of sweden sa...

Mz.olsson
Jag ville inte bli nedsövd - mycket hellre "bara" bedövad så att jag kan vara med. Gillar att ha kontroll. :)


Dosiss
Tack, jag blir så glad när jag hör att det inte är någon fara att ta ryggbedövning.

Blogga under ingreppet ... Ja, det skulle vara något. :)


em
Och vilka minnen sen.


Caroline
Tack - vad du är gullig.

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Anna...
ryggbedövning gör inte ont. Känns knappt alls, faktiskt. Som ett myggbett, typ. Jag gjorde en i förrfjol och det var en baggis. Se bara till att de är säkra på att den TAR;-)

Kram

underytanjag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Klara sa...

Stackars dig ... Lycka till! <3