onsdag, maj 13, 2009

före-operationen-besöket

Ryggbedövningen

"Om du vill kan du dessutom få ett sömnmedel."

"Nej tack. Jag vill vara vaken. Jag vill ha kontroll."

"Okej, då kan du se operationen på en tv-skärm.
 Det är faktiskt ganska intressant."

"Ja, eller så kan jag blunda."


Biverkningar av ryggbedövningen

"Det kan läcka ut ryggmärgsvätska. Då kan du få 
rejäl huvudvärk. Det brukar gå över av sig själv. 
Men om det inte gör det får du komma tillbaka 
och täppa till läckaget."

Gulp.


Operationen

"Doktorn ska rensa baksidan av knäskålarna. 
Och så ska han klippa upp humhumhum (eller 
vad det nu hette) så att det blir lättare för knä-
skålarna att glida. Ibland fungerar inte det.
Då måste du göra en RIKTIG operation 
och flytta knäskålarna.

Dubbel-gulp.


Risker med operationen

"Blödningar, infektion, blodproppar, svullnad, 
stelhet, värk ... you name it."

"Äsch, jag är mest nervös för ryggbedövningen."

"Jag förstår. Det hade jag också varit."

Trippel-gulp.


Pappersexercis

"Vill du signera de här papperna där det 
står att du är medveten om riskerna?"

Så klart. Detta är ju Amerikat. Bye, bye diamant-
beströdda rullstol.


Undersökning

"Jag ska bara mäta ditt blodtryck. Sedan är vi 
klara."


Mest förvånande

Det där blodtrycket. Det var alldeles, alldeles 
normalt.

14 kommentarer:

Tina sa...

Är det en sån ryggbedövning man får när man föder barn så kommer det att gå bra! Och är det inte det så kommer det också att gå bra!! ;-)

Anonym sa...

Mmm ryggmärgsbedövning som läcker... I know what you are talking about!
Lycka till när det väl bär av! Kram anna

Katarina sa...

Flytta knäskålarna? Vart då? Får man välja själv? Då undrar jag om jag inte skulle vilja ha dem som inbyggda bh-kupor.

Fast knäna lär väl se jätteknasiga ut då.

Allvarligt talat verkar du mycket coolare än jag misstänker att jag skulle vara - du verkar ju komma ihåg allt doktorn sa. Det brukar jag inte göra.

Livet på Citronodlingen sa...

Sikket skit att bling-blingstolen rök... ;o)

Susanne sa...

Det kommer att gå bra!!! Har du tur kanske det är en riktig goding som opererar =).

Hemmalycka sa...

Huwa vad läskigt, men det är väl klart att det kommer gå bra.
Doktorerna är väl proffs over there.
Kran Kram
Åsa

thebromanders sa...

Jag tycker nästan det vore bättre att de höll tyst om alla riskerna... det gör ju bara saken värre att veta!! För oftast rör det sig bara om promille, men i och med att det står där svart på vitt, så är man ju säker på att man kommer att få ALLA problemen!!
Ja, jag lider med dig. Det är tufft! MEN så klart kommer det gå bra:)

Klara sa...

Det kommer att gå bra! <3

anna of sweden sa...

Tina
Tack! Gillar uppmuntrande kommentarer! :)


Anna
Har det hänt dig???


Katarina
Hohoho, ja det skulle ju vara något att fråga läkaren om. Knäskålarna som inbyggda bh-kupor. Crazy svenska kvinna! ;)


Pysen
Tala om besvikelse!!!


Nattsyrran
Haha. Honom har jag redan träffat. Skulle nog inte placera honom i kategorin godingar, men snäll och duktig i varje fall. Alltid något. ;)


Åsa
Hu ...



Mz.olsson
Du är likadan som jag hör jag. Tar ut eländet i förskott. Usch.


Klara
Du får pyssla om mig efteråt. :)

Unknown sa...

Jag hoppas att du slipper titta pâ och att de inte flyttar knäskâlarna. Jag kan inte lâta bli att skratta ändâ (empatiskt skratt).

Camilla Alvén sa...

Klart att det går bra! Vi är ju många som håller tummarna!!!

Själv hade jag inte tittat på en tvskärm, det räckte att jag tittade på när Eila skulle dra ut en tand - svimmade nästan...

Ha det bra
Kram

Anonym sa...

Det där med värsta huvudvärken till följd av ryggmärgsläcka fick en vän och det var ingen lek. Men det händer inte dig. Fast jag förstår din oro, jag är också en som spelar upp alla tänkbara katastrofscenarion innan, vissa skulle kalla mig negativ men jag är bara realist. Fördelen är att då är man beredd OM det skulle hända nåt :) /Maria i Norrbotten

Lina ♥ C´est la vie sa...

Du är för dråplig! haha
Det kommer gå superbra!

karina sa...

fick ditt inlägg i min blogg...ja det e mycket trist hur en del män beter sig... Tack och kram K