söndag, januari 18, 2009

obama - en trendsetter

Läser en artikel om populära
namn på nyfödda här i USA.

Flicknamn ska vara "feminine
but strong" står det.

(Vaddå "but"?)

Ava är populärt.

Liksom Emma, Grace, Sophia
och Samantha.

Bland pojkar är det poppis att
heta Ryan, Matthew, Michael,
John och Jack.

Det rapporteras även om ett par
uppstickare.

Barack till exempel.

"As the campaign heated up, people,
especially African-Americans, began
naming their sons Barack."

Och Sascha.

("As is the the new eldest First Daughter".)

Jodå.

Här har ni en som har koll.

11 kommentarer:

Anonym sa...

On Tuesday Obama stops being a figure of hope and becomes a real politician with hard decisions to make – about America’s relationship to Israel and the Palestinians, about Iraq and Afghanistan, about an economy in meltdown and millions unemployed, about what to do with the prisoners in Guantanamo Bay (memo to Mr President – we don’t want them).

No honeymoon lasts long. Obama’s will be shorter than most. But how can men and women of goodwill do anything but wish him well? Because already he has made this world a fairer place.

Tankevågor sa...

Stenkoll på läget har du! :-)
Tänk om våra politiker skulle ha sån genomslagkraft så att barnen i Sverige blev döpta efter dem.
Då skulle alla små killar döpas till Fredrik nu efter statsministern....eller kanske namnen i kungahuset? Massor av små flickor som heter Victoria.
Men sånt verkar inte slå igenom här.

Anonym sa...

Det är lite skoj att ha lite koll på just namn! Brukar läsa den svenska versionen av det. Vilket namn som de nyaste bebisarna verkar ha fått.
Önskar dig en trevlig och skön söndag! Kram anna

Lena sa...

:) Fredrik komer först på plats 89 såg jag när jag kontrollerade. Ska man ta det som ett tecken?

Här heter barn Emma, Maja och Julia;Oscar, William och Lucas.

Mina två döttrars namn platsar forfarande på tio i topp, så fantasifulla var vi. Döttrarna är över tjugo..

millandante sa...

Gillar din reflektion på "but"...

Anonym sa...

Vad har Obamas namn för härkomst egentligen? Afro-merican? Afrikansk? Hawaiiansk? Aldrig hört det tidigare. Inte orkat läsa alla spaltkilometrar som skrivits om honom heller. Kul att du i din tur kommenterar de inlägg du får Anna! Kram Ulrika

Linda sa...

Namn...
Åh, det snurrar ordentligt i skallen här hemma...
Det finns ju så många fina!
Men av någon anledning så är det mycket lättare med flicknamn än pojknamn :)

anna of sweden sa...

Henrietta
Yes, go Obama!


Londongirl
Ja, jag funderade också lite på det, vad svenskarna inspireras av. Kändisbarns namn kanske? Inte politiker i varje fall! ;)


Anna
Jag tycker att det är så kul att läsa födda-annonserna i Sydsvenskan när jag hemma. Just för att se vad det är för namn som florerar.


Panter
Ja, varken Fredrik eller Mona ligger väl på topp ... :)

Låg dina döttrars namn på tio i topp när de var små också eller har de blivit populärare senare?


Milla
Ja, hjälp! :)


Ulrica
Det lär vara ett arabiskt förnamn.

Gillar själv bloggar där kommentarerna besvaras. Då blir det en dialog och det tycker jag är kul.
Däremot kan det ibland ta lite tid tills kommentarerna kommer in här på bloggen, men det är alltså för att jag vill läsa dem och kunna besvara dem.


LindaLotta
Ja, hjälp vad svårt - och hjälp vad kul. Det är ju så viktigt!

Och jag håller med. Flicknamn är lättare än pojknamn.

Britt sa...

Här hemma har väll Emma varit etta på listan väldigt många år tror att det börjar dala. Min dotters namn tror jag inte ens nämns på listan, men jag gillar det ändå. Sonens namn undrar jag om det inte har kommit in på listan. Ha det bra//Britt

Marianne sa...

Inte förvånande! Håller med, vad då "but".

anna of sweden sa...

Britt
Och nu blir jag nyfiken på vad dina barn heter.


Marianne
Precis. Oförskämt är vad det är.