tisdag, januari 13, 2009

drömmen om lingongrova

Jag hade en så ljuvlig dröm.

Jag var i Sverige.

Trevligt i sig, men det var inte det som var det ljuvliga.

Jag åt Lingongrova.

Åh, ljuvliga dröm.

Sedan packade jag resväskorna fulla av just
Lingongrova.

Åh, ännu ljuvligare dröm.

Nu går jag här och undrar varför jag inte
packade ner Bregott till allt Lingongrova.

Det är ju så gott.

Jo, man blir lite matknäpp av det här utlandslivet.
Saknar sådant man aldrig trodde att man skulle
sakna ...

22 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Hej och tack så hjärtligt för grattishälsningen!
Men du, finns inte det att köpa i USA? Har du något IKEA-varuhus i närheten så kan du ju tjata på dem att börja sälja lingongrova. Själv älskar jag mörkt/grovt bröd och bregott är inte fel att ha på.
Ha det bra
Camilla

Anonym sa...

Förstår dig precis...Lingongrova skulle sitta fint nu till frukosten. Om du handlar på Wegmans köp Marathon Bread, ett väldigt gott bröd.
Bodde tidigare i NJ och Wegmans var min favoritbutik. De brukar ha färskjäsk också och mycket annat som jag saknar här i mellanvästern.

Annika sa...

Jag vet...Jag kan också få sådana där matdrömmar och tom känna smaken i munnen när jag vaknar...
Mmmm...saknaden av vissa saker försvinner aldrig.
Har svarat om valentin på min blogg...
OCH jag är super-duper gärna din guide i den snåriga amerikanska vardagen.

KRAMAR till dig!!

m family goes västerut sa...

Så du har hittat mandelmassa i affären!? Det bunkrar jag i resväskan. I år ska här bakas semmel-kakas!

Anonym sa...

Mums ! Vad gott !! Nar jag ar hemma i Sverige sa ater jag typ minst 13 smorgosar per dag, med hushallsost, leverpastej, mes smor, mjukost. Allt det dar goda som man ater nar man bor i sverige.
Vanta du bara tills du borjar langta efter mat varor som du igentligen inte tycker om , fast bara tanken pa dom gor dej att langtar efter det.
Du har kanske en IKEA dar nere i PA, eller sa kan man bestalla fran www.scadiafood.com
Ps Pytten blev god!
Ha en bra dag
Helena

anna of sweden sa...

Camilla
Nix, inget Lingongrova här.
IKEA har en variant på grovt bröd. En färdig mix som man tillsätter vatten och bakar själv. Det är jättegott. Men det är ju inte Lingongrova ...


Anonym
Det är andra gången på en vecka som jag hör talas om Wegmans. Där lär till och med finnas filmjölk!?
Måste undersökas närmare.


Annika
Du ska veta att jag uppskattar dig som guide!


M family
Det var bara det där med jästen. Men nu har jag blivit tipsad om både Wegmans och Giant. Hur har ni det på jästfronten?

Camilla Alvén sa...

Hej!
Den 6:e januari gjorde jag ett inlägg om månadsbilden.
Ta en bild per månad, lägg upp bilden den siste varje månad. Det är bra om du har din bild för visning i vänster eller höger kolumnen och fyller på varje månad med en ny bild under, då kan alla se årstidernas växlingar.
Ha det bra
Camilla

Anna of Dallas sa...

Bregott hade kanske inte fungerat så bra. En gång (innan IKEA kom till Dallas) så öppnade sig en av burkarna med fiskbullar i dillsås i resväskan. Gissa vad det stank när vi kom till Dallas. Det var en sådan där burk där man öppnar locket ungefär som på en burk läsk, inte en gammal hederlig burk som känns mycket säkrare.

Anna of Dallas sa...

Wegmans finns tydligen bara norrut.
Mandelmassa köper jag i mina vanliga mataffärer. Det heter Almond paste och finns bland bakartiklarna. Det är bara en liten rulle.

decoinspo sa...

Precis sa ar det!

Myra sa...

Åh-hå-hååå, som jag förstår dig. Jag drömmer också sådär med jämna mellanrum. Om vissa bröd, bearnaisesås, knäcke, saltlakrits.... I could go on! :)

Du skulle se mina resväskor varje gång jag lämnar svensk mark på väg tillbaka hem hit. Haha. Tur de inte har öppnat dem på flygplatsen nån gång.

ÅSA sa...

...jag som trodde att du drömde om en hel resväska med lilla mej & Co...brädad av ...LINGONGROVA :)

Vit Gladiolus sa...

Ha ha min kompis har dille på Lingongrova. Hon packade resväskan full när vi åkte till Rom!

kram

Emmama sa...

Ååååh nu blev jag sugen på lingongrova, det är verkligen en favorit! Tänk dig med ägg och kaviar, godare blir det inte. :) Hoppas ni har en skön tisdag! Kram!

Petchie75 sa...

Åh, Lingongrova är verkligen det godaste brödet - jag vet inte hur många ost-lingongrova-mackor jag åt under mitt sommarlov i Sverige förra året... alldeles för många iaf :-)

anna of sweden sa...

Helena
Mmmm. Svenskt bröd. Med svenskt pålägg. Farligt gott!

Jodå, vi har ett IKEA nära och bra. Tur att de finns.


Anna
Usch ja, den lukten kan jag bara tänka mig ...
Men vad gör man inte för att importera lite svenskt.


Jessica
Fick du mycket mat av ert sverigebesök?


Myra
Haha, ja tänk vad de hade hittat om de kollat. ;)
Och alla böcker man alltid köper på sig ...


Åsa
Sorry. Det bästa hade så klart varit att ni kom MED resväskorna fulla av Lingongrova och Bregott och smågodis och svenska tidningar och ...


Zinkbaljan
Haha, inte bara jag som gillar det alltså?


Emmama
Förlåt. Det var verkligen inte meningen att göra dig sugen ... :D


Petra H
Haha, det där känner jag igen. Farligt många.

Njut i din trädgård sa...

Lingongrova är ju helt fantastiskt så jag förstår dig!!!
Minns förstås när jag var i Vermont. Besökte ett café som serverade supergoda kaffeblandningar och varje morgon beställde jag en smörgås med Black Forest Ham, tomater, sallad, och massor med andra ingredienser. Wow! Men det man inte har saknar man... visst e de så.

Marianne sa...

Å vad gott! Du vet väl att du kan ta med flera paket Bregott i resväskan och sedan stoppa dem i frysen när du kommer hem. Det brukar jag göra och det funkar perfekt. Bregottet håller länge och bredbarheten påverkas inte.

m family goes västerut sa...

Lingongrova är precis vad våra vänner hade med sig till oss. ÅTTA stycken! Så nu är frysen full och det är bara pojkarna som "får" äta, F och jag har hittat bra bröd på Panera som vi gillar. Men Panera ligger 40 minuter härifrån så det blir ju inte varje morgon direkt.

Färsk jäst tror jag det bara finns till stora helger, på Marsh.

Vi bakar också IKEAs färdigmix med lingonbröd. Hålelr med, helt ok.

Kram!

anna of sweden sa...

Njut i in trädgård
Åh, nu blev jag hungrig! ;)


Marianne
Det gjorde jag någongång i Portugal. Men missade det när vi reste hit. Får göra det i sommar istället. Eller så gör jag det inte. Här äter jag nämligen inte smör alls, och det är kanske lika bra det. Sparar njutningen till sommaren i Sverige.


M family
ÅTTA i frysen!? Vilken lycka!
Vi har ett Panera väldigt nära så det blir bröd därifrån varje helgmorgon. Mumsigt.

Ninni sa...

Ja det är ju så det är...Spisbröd saknar jag och en hel massa konstiga maträtter som isterband, räkor, pölsa och rödbetor:)
Smöret vi har här är jättegott, fullt i klass med Bregott. Men det grova mjuka brödet existerar ju inte.
Visst är det fiffigt av TAP att erbjuda en hotellnatt i LIssabon! Man flyger från Sverige på eftermiddan, sover över på finfina hotell och dagflyger sedan direkt till Belo. Superbra!
Må så gott!
Ninni

Petra C sa...

Jaaa, Lingongrova är gott. Det gillar hela familjen, särskilt minstingen. Med leverpastej eller messmör på. Hmmm... ska nog ta en sväng förbi ICA imorrn :)