torsdag, december 01, 2011

fyra månader som svenskar

Jag saknar shoppingen i USA.

Jättemycket.

Jag saknar New York.

Wegmans.

Och klimatet.

Men jag uppskattar att kunna prata
svenska.

Att ta cykeln till ICA.

Att köpa smågodis när andan faller på.

Att prenumerera på svenska tidningar.

Att beställa böcker från Adlibris.

Att gå på kurs med en massa trevliga
människor.

Att bo vid havet.

Att köpa Ögonkakao, Kalles Kaviar och
nyponsoppa när som helst.

Att promenera på gågator.

Att kunna åka till sommarstugan när
jag vill.

Att ringa mamma och pappa utan att
behöva tänka på tidsskillnaden.

Jag trivs faktiskt riktigt bra i Swiden.

Det är liksom hemma.

16 kommentarer:

Katarina sa...

Hurra, hurra!

Jag gillar att du trivs i Sverige. :-)

anna of sweden sa...

katarina
Jag också. :)

Saltistjejen sa...

Vad härligt! Det känns som om du har landat "på riktigt" nu efter den första tidens lite "vilsenhet"?! Det är ändå snabbt jobbat tycker jag med tanke på hur många år ni bott utanför Sverige. :-)
Kram och hoppas det fortsätter kännas såhär bra!

bettankax sa...

Glad för din skull...att det känns som hemma:)

AnnBritt sa...

Det tog ett tag, men det känns skönt att du känner så =)

Charlie sa ... sa...

Jag tycker som Katarina, jag gillar att du trivs!!

Kramar!

Christina sa...

Vad skönt det låter.... Jag tror jag tröstar mig med en tur till Wegmans i morgon....

Elisabet. sa...

Så skönt för dig!

Det är väl så det är också .., det finns nog alltid nånting man saknar - vare sig man har lämnat ett annat land - eller bara ett annat landskap.

Man kan ha allting inom sig.
Hos mig själv finns såväl Lappland, Skåne, en liten pyttebit av Kungsängen/Uppland, lite somrigt från Bohuslän och nu: väldigt mycket Halland.

Livet på Citronodlingen sa...

Skönt att höra. Det hade ju inte varit så kul om det var tvärtom.

anna of sweden sa...

saltistjejen
Jag tycker också att det är snabbt. Väntar på ett bakslag framåt februari ... :)


bettankax
Tack!


annbritt
Ja, jag är själv förvånad. Trodde det skulle ta längre tid att acklimatisera mig.


lotta
:)


christina
Åh, hälsa Wegmans från en av deras före detta storhandlare.


elisabet
Jo, så är det absolut. Jag är verkligen inte samma person nu som innan jag flyttade ut. Jag har små bitar av världen i mig. På ett fint sätt.


helena
Fast jag var nästan beredd på att det skulle vara tvärtom. Så jag är positivt överraskad.

Camilla sa...

Härligt Anna!
Shoppingen blir aldrig lika billig eller har samma utbud. Men jag gillar svenska mataffärer bättre, faktiskt. Och så köper man riktiga kassar här och inte de där sladdriga eländena.
Kram

Melting Pot sa...

Så skönt! Jag hoppas kunna skriva detsamma om 4 månader.
2 ½ vecka kvar i Indien nu. Konstigt, lite sorgligt & skönt på samma gång..
Trevlig helg. Kram

Desiree sa...

Det är ju skönt att det känns så redan efter fyra månader. NY finns ju kvar och väntar på dig så dit kan du alltid åka och hälsa på.

Annika sa...

Kul att du trivs bra! Jag är lite avis! Idag ska vi till Inger på bokklubb, saknar dig såklart! Såg på FB att dom i Göteborg fortsätter bokklubben där, det var väl roligt!

Elisabeth sa...

Förstår så väl att du saknar klimatet! Säga vad man vill om Sverige, men klimatet lämnar mycket övrigt att önska. Roligt att du trivs riktigt bra i alla fall!

anna of sweden sa...

camilla
Ja, svenska mataffärer är bra. Men inte som Wegmans ... ;)


lena
Oj, är det så kort tid kvar för er nu. Spännande.


desiree
Ja, snart måste jag nog dit!


annika
Saknar er också. Bokklubbsträffarna var alltid en höjdpunkt. Kram!


elisabeth
Den svenska (skånska) vintern skulle jag gärna kunna hoppa över och gå direkt till våren. Och lite mer soltimmar skulle vara bra.