söndag, december 11, 2011

dagens rubrik:



En skillnad ..?

Bara en?

Nej, det går inte.

Det får bli ett gäng skillnader.

Låt se.

***

I USA hälsar alla glatt och artigt.
Det gör de inte i Sverige.

I USA kommer sopbilen flera gånger i veckan.
Det gör den inte i Sverige.

I USA säger man Mr och Mrs till sina lärare.
Det gör man inte i Sverige.

I USA kostar det pengar att läsa på universitet.
Det gör det inte i Sverige.

I USA är det billigt att handla. [Om man är svensk.]
Det är det inte i Sverige.

I USA känns sjukvården som business.
Det gör den inte i Sverige.

I USA köper man bensin i gallon.
Det gör man inte i Sverige.

I USA är det vanligt att man tillhör en kyrka.
Det är det inte i Sverige.

I USA säger de "hi, how are you?" när man går in i en butik.
I Sverige säger de ingenting.

I USA får man snabbmat i skolan.
Det får man inte i Sverige.

I USA mäter man avstånd i inches och miles.
Det gör man inte i Sverige.

I USA får man post på lördagar.
Det får man inte i Sverige.

I USA berättar man vem man röstar på.
Det gör man inte i Sverige.

I Sverige kan man cykla överallt.
Det kan man inte i USA.

I Sverige är godis gott.
Det är det inte i USA.

I Sverige presenterar hallåor TV-programmen.
Det gör de inte i USA.

I Sverige vimlar det av fina gågator.
Det gör det inte i USA.

I Sverige finns det fantastiska blomsterbutiker överallt.
Det gör det inte i USA.

I Sverige får lärarna ha jeans i skolan.
Det får de inte i USA (om det inte är "Casual Friday").

I Sverige packar man själv sina kassar i mataffären.
Det gör man inte i USA.

I Sverige finns det rondeller överallt.
Det gör det inte i USA.

I Sverige följer alla samma mode.
Det gör de inte i USA.

I Sverige kan man köpa Bregott.
Det kan man inte i USA.

Och till sist:

I Sverige kan man skämta och [i bästa fall] bli förstådd.
Det kan man inte i USA.


När jag säger USA så menar jag den lilla bit av USA som jag upplevde.
Och när jag säger Sverige så menar jag så som jag upplever Sverige.
För övrigt generaliserar jag en del.

19 kommentarer:

Elisabet. sa...

Helt underbart, anna!!

Om du visste så intressant jag tycker sånt här ..., att få veta hur just du upplever skillnaderna!

T a c k som berättar!

Charlie sa ... sa...

Skriver under på allt!


Kramar Anna!

Steel City Anna sa...

USA later pa detta valdigt likt England. Fast rondeller finns det gott om. Och man kan skamta :)

bettankax sa...

Å vad roligt att läsa:)

Miss Marie sa...

Du får generalisera! Och vad är det med svenskt godis som gör det så gott? Inget annat land har ju gott godis!

gunnar i vaplan sa...

Underbart.
Härlig analys ;-)
Gillar verkligen din blogg..!

Anette Ryan sa...

Vilken skön lista! När jag läste den tänkte jag automatiskt på mitt "nya hemland" Australien och vad vi gör eller inte gör här. Blev sugen på att göra en liknande lista :-) Vi får se.
Det var kul att hitta hit, jag gillar ditt skrivsätt ;)
Tjingeling!
Anette :-)

Saltistjejen sa...

Hahaaa! Roligt Anna!!! :-) Mycket stämmer ju och du, man måst ju generalisera en del om man ska göra en sådan här jämförelse.
:-)

Livet på Citronodlingen sa...

I Italien får man också post på lördagar. Om det inte regnar...

Desiree sa...

Jag håller med om att det skulle vara omöjligt att bara ta fram en enda skillnad men det var en kul lista på skillnder du fått ihop här. Det där med Hallåor som presenterar program hade jag inte tänkt på innan men nu när du säger det så inser jag det.
Det är fler skillnader mellan länderna än vad man först kan tro.
Kram och ha en bra måndag.

Steve sa...

Det är alltså skillnad på Sverige och USA. Var är det då bäst att bo och leva?

eastcoastmom sa...

Bra lista. Håller med!

anna of sweden sa...

elisabet
Och tack för uppslaget till inlägget! Det var lite klurigt. Och jag fick tänka till.


lotta
:)


steel city anna
Det beror nog på vem som skämtar. Jag gör mig nog bäst på svenska. ;)


bettankax
Tack!


marie
Förstår inte heller vad det är vi stoppar i vårt godis. För gott är det. (Tyvärr ...)


gunnar
Om du visste vad jag blir glad över din kommentar!


anette
Välkommen hit. Vad kul att du kommenterar!

Klart du ska göra en likadan lista. Det är roligt. Både att skriva och att läsa. Nu ska jag kika in hos dig.


saltistjejen
Jag försöker vara försiktig med generaliseringar. Men ibland fyller de verkligen sitt syfte! :)



helena
Ja, usch ja. De stackars brevbärarna får ju inte bli blöta. :)


desiree
Listor är bra. Både att skriva och att läsa. Det där med hallåorna gillar jag. Det blir lite "hemtrevligt".


steve
Den frågan är däremot helt omöjligt att svara på. Det är ju så mycket som spelar in. Vem man är. Hur man lever. Vad man har för preferenser. Sorry. ;)


eastcoastmom
Kul att du känner igen dig. Det var riktigt kul att skriva den. Att få reflektera lite.

Annika sa...

UNDERBART!!!
SÅ rätt och spot ON!!
Sant, det är SVÅRT att få till ett skämt på främmande språk. Det kan det ibland vara för mig också, efter alla dessa år.
Fast, ngn kyrka tillhör vi inte (förmodligen mitt fel).
Älskar ditt inlägg!!
Var är det bäst att leva????
Tänk om man kunde säga det ändå!
Bästa inlägget jag läst på länge!!!!
HUGGIES!!

ab sa...

Ja, svenskt godis är suveränt - och amerikanska bullar och pajer är alldeles för söta!

Stod en gång i ett snabbköp i Tunisien och tittade fundersamt på en chokladkaka, när en främling svävade fram till mig och viskade: "Don't buy it. It tastes terrible." Vågade inte försöka.

Sandra sa...

Fantastiskt ! =) Det är så grymt intressant !

gissan sa...

Men en fråga där som jag och en kollega blev oense om...
När nån säger "How are you?"...vad förväntas man svara då??
"Fine! How are you?" eller bara "How are you?"... Please tell me :) //G

anna of sweden sa...

annika
Så kul att du gillar det. Vad glad jag blir!


ab
Haha. Nä, det hade inte jag heller vågat. ;)


sandra
:)


gissan
Hälsa kollegan att man svarar "Good" och så i samma andetag "how are you?"

Style by M.O.M. sa...

Åh, vad rolig läsning!