tisdag, juli 07, 2009

en dag i malmö

Efter en heldag i forna hemstaden
Malmö kan jag konstatera att:

1. Det är härligt att höra skånska
från alla håll och kanter.

2. Svenskarna klär sig snyggt och
fräscht.

Likriktat visserligen - läs leggings och
gladiatorsandaler - men snyggt.

3. Danskarna verkar trivas i Malmö.

4. Swiden vinner över Amerikat när
det gäller utbudet av roliga design-
och inredningsbutiker.

I varje fall jämfört med mina trakter i
Philadelphias utkanter.

5. Svenska pizzor är godare än
amerikanska.

MYCKET godare!

6. Det där modet som min göteborgs-
väninna berättade om. Det när man
har en massa färgglada gummiband
över jeansbenen. Det ser ganska
märkligt ut.

Men så är ju inte jag i målgruppen heller.

15 kommentarer:

Hemmalycka sa...

Hahaha det måste vara så kul att jämföra.
Kram Åsa

decoinspo sa...

Haller till 100% med om 2, 3 och fem. Sjalvklart ar det trevligt med skanska men det kan jag inte pasta att jag hor i varenda gathorn har i mina hemtrakter. Men jag kan fortfarande forvanas att jag hor svenska omkring mig....for att inte tala om Elton som ar helt fascinerad att alla pratar svenska.
Fortsatt mys.
Vi hors snart.
kram

Gabriella sa...

Ja, hjälp vad jag saknar bra inredningsaffärer - med bra priser! Finns ju inne i Philly men inte direkt billigt.

Och pizza längtar sambon nästan ihjäl sig efter.

Låter som ni har det riktigt bra!

Anton Ymer (pseudo) sa...

6. Va, gummiband? Det har jag missat. Finns det foto på detta?

mammigranten sa...

Gummiband på jeansen, det lät väl lite väl knasigt eller...

Ett mode man kan klara sig utan tror jag.

Här packas det för fullt!

kram

carolina sa...

Ja visst är Malmö underbart...(även min hemstad)

Fritt ur hjärtat sa...

Jag har inte sett några gummiband!? Kanske måste besöka Skåne;-) Leggings däremot, överallt. Inte är det snyggt....

Svensk chekchouka sa...

vad är det för gummiband?kan du inte lägga upp en bild?

anna of sweden sa...

Åsa
Ja, det är det. Man känner sig som turist i sig egen stad! :)


Jessica
Haha. Jag är likadan. Ibland reagerar jag när jag här svenska och så kommer jag på ... att just det, jag är ju i Sverige.


Gabriella
Det är en helt annan stil här. Och som du säger - helt andra priser.


Anton
Alltså ... det där med att fotografera missade jag ju. Dåligt av en bloggare.

mammigranten
Härligt att ni också snart får trampa svensk mark! Välkomna hem!


Carolina
:)


Fritt ur hjärtat
Hörde att trenden är stor i Göteborg. Kommer kanske till dig också snart! ;)


Svensk chekchouka
Alltså ... jag hade ju ingen kamera med mig ... Men tänk dig en massa färgglada gummisnodda trädda med någon centimeters avstånd längs vaden på ett jeansklätt ben.

Caroline sa...

Gummiband pa jeansen?? Det vill jag se.....kanns lite 80-tal over det hela!!
Kram!

Anna of Dallas sa...

1. Jasa, de e de!

2. Jo, inga papiljotter i håret eller lurviga morgonskor på fötterna.

3. och vi trivs i Köpenhamn.

4. design över huvud taget, fast Danmark är nog snäppet bättre.

5. Jaaa, fast den Sonen köpte åt oss igår var verkligen ingen höjdare.

6. Det har jag inte sett än.

Hade jag visst att du var här skulle jag tittat efter dig när dottern och jag cyklade runt en massa ärenden.

Anna of Dallas sa...

Oj, det var i Tisdags du var här! Jo, men då var vi ju också ute på våra cyklar.

Katarina sa...

Oj, det där med gumminbanden har jag inte sett än, kanske får jag se det när jag reser till Sverige i September.

Skandinavisk inredning saknar jag också!

Helena sa...

Hahaha...
Det där med gummiband över jeansen, (alltså nere vid benslutet så att de håller in byxbenen där nere...)

Min tolvåriga son har jämt gummiband runt byxbenen... (och vi är från Göteborg). Han tycker det är skitfräckt, men jag lider!! Det kan ju knappast vara hälsosamt med gummiband som sitter åt.

Lisa sa...

Kikar förbi. Fin blogg :) Svenska pizzor ÄR godare än Amerikanska, jag håller med.