torsdag, april 02, 2009

lagens långa arm blir lite längre

Häromkvällen ringde det.

"Private number" stod det på 
telefonens display.

Nuförtiden svarar  vi bara på privata num-
mer. Allt för att undvika telefonförsäljare.

-Hello?

Jo, så svarar man här.

- Hi ... safety program ... police,
lyckades jag uppfatta.

Attans.

Någon som ville ha pengar.

Men jag körde mitt lilla trick.

- No thanks, I'm fråmm Swiden.

Det brukar ju alltid fungera.

Då började killen förklara hur 
polisens fundraising fungerar.

Hur beroende polisen är av 
bidrag.

Hur viktigt det är att man gör 
en insats.

Och av någon anledning.

Av någon anledning som jag inte förstår
själv gick jag med på att skänka pengar.

Och mycket pengar var det.

60 dollar!

Unge Herr Teen är övertygad om att 
pengarna hamnar i polisens kaffekassa.

Hm. Hur många donuts får man för 60 dollar?

Själv försöker jag tänka att det var 
en god gärning.

Att Philadelphia i fortsättningen kom-
mer att vara en mycket säkrare plats.

Tack vare mig.

Och mitt "lilla" bidrag.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Att de hade råd att ha en anställd som ringde runt! :O
Kram Anna

Anonym sa...

Hej Anna,
det är inte lätt att säga nej alla gånger...
Jag vill tacka dig för ditt stöd och dina gulliga kommentarer, det värmer verkligen!!
Kram, Helena

ÅSA sa...

oj, det var generöst...är du säker på att det verkligen var polisen??? Låter lite skumt...Fast å andra sidan, läste precis i GP att man måste lägga ner polisstationen i V Frölunda, kanske ska ringa och tipsa dem om den "amerikanska modellen" Kram från söstra din!

Myra sa...

Han maste haft en jakla svada som fick dig att ge sa mycket pengar!
Har du tankt pa hur tjocka de kommer bli av all fika?, och da orkar de inte springa sa fort efter brottslingarna!

:D

Angelica sa...

Skrattar, det blir nog en del donuts för pengarna med ;D

Men man vet ju aldrig!!!

Kramar

Angelica

Speja sa...

Hihi, ja nu kanske åtminstone en halv bov till sätts på plats. Eller något sådant;)

eastcoastmom sa...

Men ni har väl registrerat telefonnumren, även mobil, på do-not-call?

Jag tycker det funkar jättebra! De enda man kan få samtal från då är de som man redan är kund hos.

Vi har just bytt telefonnummer och nu får vi upp mot 5-6 samtal per dag som är olika slags telefonförsäljare, jag har slutat svara om det är ett 800-nummer. Registrerade nya telefonnumret för snart 2 veckor sen, do-not-call ska funka efter en månad.

https://www.donotcall.gov/

Annika sa...

OJ, ja, det är inte lätt det där när man blir omkullsnackad.
Jag brukar vara så kort, och snäsa av dom direkt. Orkar inte, orkar inte, orkar inte vara artig...
AVSKYR verkligen dom där fundraising samtalen.
En kompis till mig som numera bor i sverige igen blev faktiskt HOTAD av en polis som ringde i just det ärendet. HAN sa till henne att om ni ringer 911 kommer vi inte. DET är ju inte SANT, tomt hot såklart, och förmodligen grovt tjänstefel av honom att säga så till Malin. Men det gjorde han...Sen dess har jag förlorat ALL tilltro till dom där samtalen och skänker inte ett jota. Skänker till annat, men inte till phone solicitors...
Men, Anna, jag vet hur himla svårt det är, så jag förstår att du föll. Better luck next time.
KRAMAR!!!

Taina sa...

De ringer i tid och otid! Fräckt med private number från Herr Polis. Jag ger dock aldrig ut mitt kortnummer som de ibland frågar efter. ALDRIG säger jag. För så gör vi inte i Sweden.
Have a good one!
Kramelikram

Veronica sa...

Hihi, 60 dollar i dounuts måste bli en hel del :)

Kram

thebromanders sa...

De brukade ringa hit för jämnan också!! Och var det inte polisen så var det brandmännen. Första gången var jag svag o gav pengar. Man vill ju stödja lagens män, självklart!! Men så ringde de igen några månader senare... och igen... Men nån måtta får det väl ändå vara!! Jag håller med din kille, det går säkert till fikakassan!!
Numera har vi anmält oss till den där "no call list" så vi blir inte störda av några försäljare längre. SKÖNT!!

Susanne sa...

Oj vad dom ska mumsa på go´saker eller kanske rent av ha ett riktigt partaj. Men vad gör man inte för stiliga lagens män... själv har jag så evinnerligt svårt att säga ifrån till diverse välgörande ändamål. Blir ganska kostsamt i slutändan...
Må gott=)

Katarina sa...

Men hallå - lagens långa arm? Jag undrar ju om Annas långa ben, jag. Har du fortfarande två eller bara ett och ett halvt? ;-)

Emmama sa...

Klart! Streets of Philadelphia ar nu en mycket mer saker plats. Fatta vilken insats du gjort! :)

anna of sweden sa...

Anna
Ja du, gissa vad mycket pengar de får in ...


Helena
Välkommen tillbaka. Det har varit så tomt utan dig! Kramar!


Åsa
Ja, nästan i varje fall. Det kom ett inbetalningskort från polisen sedan. Tycker absolut att du ska tipsa Frölundapolisen! :)


Myra
Åsch, nej. Det tänkte jag inte på. Grrrrr.


Angelica
:)


Speja
Haha. Ja, en liten ungdomsbrottsling.



eastcoastmom
Jo, vi är registrerade och det funkar ganska bra. Det rings fortfarande 800-nummer men dem svarar vi inte på. Fast det här var en fuling. Det stor "private number".


Annika
Nästa gång tänker jag INTE skänka. Känns ju som att et finns SÅ mycket viktigare ändamål än polisen dessutom ...


Taina
Ja, visst var det fräckt? Men jag lämnade i varje inte ut kortnumret utan fick ett inbetalningskort. Alltid något. :)


Veronica
Ja, men de äter ju i tid och otid. Det har jag allt sett på film. :)


Mz.olsson
Vi är också anmälda till det registret. Men vad hjälpte väl det ...


Nattsyrran
Fast det känns som att det borde vara något annat ändamål jag skulle fallit för. Hemlösa eller fattiga barn. Inte polisen.


Katarina
Haha. Japp. Än så länge har jag fortfarande två.


Emma
Ja, jag är mäkta stolt.

Anonym sa...

Ha ha, själv körde jag samma grej när brandkåren kom och ringde på porttelefonen runt jul i Bryssel... och det funkade eftersom jag snabbt la på efter "Non merci"! och bad en liten bön om att det inte skulle brinna i min lägenhet under följande år när mina belgiska vänner (som var hemma hos mig) förklarade vad det handlade om... :-)