tisdag, april 07, 2009

fotosnygga

Barnen ska ta skolfoto.

För andra gången det här läs-
året.

Hem kom en checklista.

Punkt ett.
"Mark your calendar."

Okej.

Punkt två. (Favoriten!)
"Schedule a haircut two 
  weeks in advance."

Nyklippta luggar göre sig alltså 
icke besvär.

Punkt tre.
"Choose fun, bright or 
 pastel colors."

Ja, men visst.
Killar i åttan trivs ju oftast så 
himla bra i just de färgerna.

Kan ni tänka er samma
lista till svenska elever?

På ett svenskt hög-
stadium?

Nä.

Inte jag heller.

14 kommentarer:

pysen73 sa...

För andra gången dessutom.. stackars barn... ;o)

Hemmalycka sa...

Jösses, vilket kontrollbehov?
Kram Kram

millandante sa...

Vad naturligt och fint...
Kram

Elisabet. sa...

Nej, det kan inte jag heller tänka mig ..-)

Du vet det förstås redan, men ändå .., alla dom här skillnaderna som du berättar om, det ger långt mer än alla Aktuellt-reportage från Amerika.

Det är hur intressant som helst att läsa om det som skiljer.

Och det som förenar.

Kerstin sa...

Det här blev ju dagens gapskratt! :)
Vilken lista. Klippa sig två veckor före och pastellfärgade kläder. Jo, jag tackar jag, det skulle vara roligt att se reaktionen på de svenska ungarna i 8:e klass. :)
Ha det gott.

Camilla Alvén sa...

Trevligt att slippa tänka själv, eller?
Ha det bra

Sara sa...

Haha underbart! Sarskilt "schedule a haircut two weeks before" :D

Taina sa...

Visst är det otroligt. Tonårsdottern skulle välja pose INNAN fotograferingen också. Det fanns tre olika att välja mellan. Sedan fick man något jag INTE gillade och det var retuchering eller inte, dvs de kunde trolla bort eventuella finnar och andra blämmor och ojämnheter. Det skulle man givetvis få betala extra för. Enligt dottern är det många som väljer det och de ser givetvis perfekta ut men onaturliga. This is Amerikat!
Kramelikram

ulrika i Enskede sa...

Ha, ha! Vad gör de med punkarna?! Fast de är ju ofta färgglada i håret iallafall!

Nu ska jag läsa lite upplivande texter på nätet - och slippa mina statistikberäkningar ett tag...

Ett tips är www.tjuvlyssnat.se, min favorit förtillfället är den om fatcamp...

anna of sweden sa...

pysen
:)


Åsa
Precis.


Milla
:)


Elisabet
Om du visste vad glad jag blir när du säger så!


Kerstin
Ja, jag kan riktigt se tidningsrubrikerna framför mig om samma lsta hade gått ut i svenska skolor!


Camilla
Himla skönt faktiskt. Bara man kommer ihåg frisörbesöket så ... :)


Sara
Ja, visst är det fint att man får lite hjälp i sådana här svåra situationer. :D


Taina
Haha, ja precis samma sak här. Jag skrev ett inlägg om det med retuscheringen i höstas. Helt otroligt!


ulrika
Punkare? Nej, nej, nej! Det får man inte vara. Helt otillåtet. ;)

thebromanders sa...

Men det är ju bara lite sjyssta tips till hur du ska få det perfekta fotot;) Så får du skylla dig själv sen när du kommer långhårig (för att du glömt markera i kalendern), eller alldeles nyklippt i din beige-bruna tröja... då kan du i alla fall inte skylla på fotografen!

Anna of Dallas sa...

Ni verkar ha ovanligt många konstiga saker på er skola. Sådant har vi aldrig råkat ur för. Inte de konstiga luncherna heller.

anna of sweden sa...

Mz.olsson
Smart fotograf alltså! :)


Anna
Är det säkert? Det är väl inte bara du som blivit "USA-blind"? :D

Lina ♥ C´est la vie sa...

hahahaha gapskrattar!