lördag, juni 13, 2009

amerikansk skolavslutning

Amerikanska skolavslutningar är 
inte som svenska skolavslutningar.

På amerikanska skolavslutningar 
delas det ut priser.

Awards.

Och för varje pristagare applåderas 
det.

Det applåderas för bästa genom-
snittsbetyg.

Och för bästa kamrat.

Det applåderas för bäste musiker 
och bäste läsare.

För bästa matteprestation och bästa 
historieprestation.

För bästa matlagare och bästa sy-
maskinsutövare.

För bäste idrottsman (dagens viktigaste award!) 
och bästa idrottskvinna.

Det applåderas för den under-genom-
snittet-elev (!) som förbättrat sig mest.

Det applåderas när viserektorn upp-
manar alla att vara goda representanter 
för sin skola.

Goda representanter hela sommaren, 
tänker jag.

Goda representanter tills ni är hemma 
på era egna "properties" igen, säger 
viserektorn.

Och så applåderas det igen.

Och igen.

Och igen.

Och ...

Jo, faktiskt.

Igen.

Inga blomsterdekorationer. Inga sånger. Inga vita klänningar eller 
fina skjortor. Ingen avslutningskänsla alls. I varje fall inte för en svensk.

14 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Tacka vet jag kyrka, skönsång, syrener och ösregn ;o)

Saltistjejen sa...

Nej jag har också förtått att det är mycket awards. Det handlar väldigt mycket om att utmärka sig. Hm, tycker det är lite väl överdrivet. Men visst, det är säkert skoj om man nu får ett pris...
kram!

Camilla sa...

Det känns lite som en Oscar-gala med alla dessa utmärkelser.
Svenska skolavslutningar är underbara tycker jag, även om det var längesedan.
När jag tog mina högskoleexmina var en avslutning på Kalmar slott & den andra i Domkyrkan. Det var mycket högtidligt, medan vanliga skolavslutningar är mer mysiga tycker jag. Där alla barn sjunger Idas sommarvisa och är klädda i fina sommarkläder.

Hoppas att det blir ett bra sommarlov nu.

Kram

underytanjag sa...

Vilken fick HAN då, var DET idrottsmannen??

Camilla Alvén sa...

Vilken tråkig avslutning, speciellt för alla de som inte fick något pris!
Grattis till sonen för idrottspriset, förstår att du är stolt.
Ha det bra
Kram

m family goes västerut sa...

Har bara upplevt mina egna avslutningar for ett antal ar sedan, men jag kan borja grina av lycka nar jag tanker pa att jag ska sta dar som mamma pa skolavslutning i Sverige sedan nar vi flyttar hemoch storebror ska borja ettan. Har ar det inget sarskilt. En spring show med sjungande elever, inget sarskilt!

Laban sa...

I min skola delades det ut belöningar på avslutningen.

Och då talar jag om en svensk skola här i huvudstadsregionen.

Kersti sa...

Tänk att det är så olika. Vi hade sommarklänningar och sommarsånger och tårar i ögonen och svinkallt som det ju är på skolavslutningar ofta i alla fall.

Anonym sa...

Awards awards och återigen awards... Förstår att du saknar de underbara svenska avslutningarna. De är helt underbara...
Kram Anna

anna of sweden sa...

Pysen
Just det - det var något mer som saknades ... Ösregnet. Fast det kom idag istället.


Saltistjejen
Just skolavslutningen kunde ju vara en dag för alla - känner man som svensk.


Camilla
Funderar på att gå med i hem och skola föreningen så att jag kan lära dem lite skolavslutningsvett! :)


underytan
Japp. Idrottsmannen. :)


Camilla
Tack! Det var så roligt med just det priset här i landet där idrotten är så otroligt viktig.


m family
Ja, det är så fint i Sverige Och när man sjunger Idas sommarvisa - då vet man att det är sommar!


Laban
Aha. Kan det vara en privatskola ...? Eller "vågar" kommunala skolor sådant?


Kersti
Undrar om det är unikt så som vi firar skolavslutning i Sverige. Fint och stämningsfullt är det i varje fall.


Anna
Ja, visst saknar jag dem. Men det var väldigt roligt att få vara med om en amerikansk avslutning. Och det var tack vare Unge Herr H Om inte han fått pris hade vi nämligen inte fått komma ...

Laban sa...

Lidingö Högre Allmänna Läroverk, eller som det hette på min tid, dvs långt senare, Hersby skola.

Nu heter skolan Hersby Gymnasium, och är just vad det heter. Själv gick jag där i sex år, och då inte i någon Kar-de-Mumma, utan från sjuan till trean.

Jösses vad stora treorna var stora och vuxna när man började där i sjuan, och vad små sjuorna var när man själv tog studenten. Och så ett par år efter gymnasiet började man fråga sig vad det var för små babes som gick runt i studentmössor.

Och nu har seden blivit den, vilket du säkerligen redan vet, att studenten av idag inte bär sin huvudbonad särskilt ofta.

Väderleksrapport: Strålande regn och fantastiskt mulet. Svensk sommar i sitt esse.

anna of sweden sa...

Laban
Strålande regn. Ja, det låter ju onekligen som svensk härlig sommar! :)

Pernilla sa...

Underbar reflektion över amerikansk skolavslutning. Tyvärr (oops) börjar de svenska ta efter där... Det är priser hit och dit även här. Okej, det är väl trevligt att vissa premieras men det blir lite för mkt.

På årets avslutning (jag är lärare) sjöngs inte ens Den blomstertid. Jag tyckte att det var väldigt trist. Den hör till!

anna of sweden sa...

Pernilla
Efter ett år här har jag börjat vänja mig vid belöningssystemet i den amerikanska skolan. Det är både på gott och ont.

Men på själva avslutningsdagen hade det varit mer sympatiskt med en högtidlig dag för ALLA.