fredag, maj 04, 2012

lär känna bloggerskan

Katarina har skickat en utmaning till mig.

Hon tycker att jag ska svara på de här frågorna.

Och det gör jag förstås gärna.

***

Vilka tre saker skulle du rädda om det började brinna hemma hos dig? 
Vi förutsätter att dina nära och kära, människor och djur, redan är 
i säkerhet och att du är stark nog att bära med dig vad som helst.


Fotona, videofilmerna från när barnen var små och dagböckerna jag
skrev när barnen var små.


Hur skulle du beskriva din klädstil?


Egentligen tycker jag inte att jag har någon klädstil. Men när jag frågade
Söta K sa hon att jag är cool-preppy. Det tycker jag låter bra.


Om du fick börja om och kunde bli vad du vill, ha vilken talang som 
helst, vad skulle du göra då?


Jag skulle leva ut min konstnärliga sida. Bli fotograf. Eller kanske 
konstnär. Jag skulle vara superduperframgångsrik, ha en egen ateljé 
vid havet och resa världen runt och prata om mina verk.

Sedan skulle jag gärna vilja ha lite sångtalang. Bara för skojs skull. Och för omgivningens
skull. Det hade inte skadat.

Har du några fördomar, något som du instinktivt tycker, tänker och 
tror trots att du vet att du inte borde?


Jag försöker verkligen vara fördomsfri. Jag har försökt lära barnen att 
var fördomsfria. Men det är ju lätt att säga. Svårare att leva efter. 
Fördomar är lömska. 

Vad skulle du helst vilja ändra med dig själv?

Jag skulle gärna ändra lite på knäna och ryggen. Skulle vilja att de 
fungerar igen.

Vilken är din favoritmaträtt?

Jag är ingen gourmand. Men en riktigt god oxfile njuter jag lite extra av.

Vad är du mest rädd för?

Sjukdomar. Och döden. I den ordningen.

Vilka icke-brottsliga mänskliga beteenden irriterar du dig mest på?

Först tänkte jag skriva att jag inte irriterar mig. Men det är ju fel. Som ni vet.

Jag irriterar mig på folk som tar plats på andras bekostnad. Folk som inte har
vanligt hyfs. Folk som tränger sig, funktionsdugliga människor som parkerar på 
handikapparkering, folk som inte plockar upp hundbajs efter sin hund. Folk 
som inte har vett att be om ursäkt. Folk som är inskränkta. 


Men förutom det så irriterar jag mig inte så mycket.


Om du fick välja en känd person att tillbringa en helg med, vem 
skulle du välja och varför? Vad skulle ni göra?


Mads Mikkelsen kanske. Vi skulle ... eh ... diskutera dansk utrikespolitik. 
Eller nåt.


Rekommendera en cd-skiva som du tycker att jag borde köpa.

Usch, jag är helt värdelös på att rekommendera skivor. Är en sådan som 
köper en låt här och en låt där.


Vad gör du om du får en present som du absolut inte tycker om?

Tackar och ler. Det är ju faktiskt tanken som räknas.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Vad kul att du ville svara. :-)

Så... cool preppy... eller som din son säger: Tant som vill se ut som en tonåring? ;-)

Jo, jag vet att jag kastar sten i glashus. Men rosa klär alla åldrar. ;-)

Barfotsgatan sa...

Kvällens fniss fick jag när jag läste din "känd-person"!
Kvällen jag med! fick jag när jag läste din "irriterar-mig"!
Kvällen fundering fick jag när jag läste din "börja-om". Saknar den där friheten det kreativa innebär.
Trevlig helg!
kram Anna

Charlie sa ... sa...

Tycker om att lära känna dig lite mer

Kramar!

Elisabet. sa...

Jaså, madame önskar bli superduperframgångsrik och berömd ,-)

Det trodde jag inte.

Det vill kanske alla människor, utom jag själv ,-)

(Men jag vill ju mest vara hemma här vid havet .., ack, vilken tråkmåns är man inte!)

Tack som berättade!

Jenny sa...

Kul att läsa om dig! Jag måste också ta tillfället i akt och säga att jag tycker att din och Söta K verkar ha en så himla fin relation! Som bästisar, fast på ett bra sätt (det är ju inte alltid bra att "bara" vara vän med sin dotter, men ni verkar ha hittat balansen). Jag var djävulsk mot min mor när jag var tonåring, och vi kunde inte vara i samma rum. Nu är vi dock mycket nära och bästisar. Hon är väldigt din, min mor. Och förra fredagen bestämde hon sig för att gå i pension! Stort! Då kan vi ses oftare... Jag hoppasiaf att jag kommer ha sama fina relation som du och K med min eventuella framtida avkomma. Som mammas och min nu. Kram!

Anna sa...

:)
utrikespolitik är så sjukt intressant!

Desiree sa...

Kul lista med frågor. Roligt att läsa svaren och lära känna dig lite till. Det märks att du har konstnärlig talang både för silversmide och foto så det tror jag du hade lyckats göra karriär av om du hade satsat. Well kanske inte alls försent än, vem vet.
Ha en skön helg.

Annika sa...

Himla kUL att läsa dina lista.
Den här utmaningen gillade jag verkligen.
Ditt börja om håller jag med om till punkt och pricka. Jag skulle satsa på just detsamma.
Irriterar mig på de saker som irriterar dig också.
HUGGIES!!