onsdag, maj 09, 2012

lär känna bloggerskan bättre [varning för långt inlägg]

Det snurrar runt en massa spännande frågor i bloggosfären just nu.

Här är några som jag fått av Lotta.

***

Finns det någon kvinna du beundrar?

Jag beundrar många kvinnor. Min mamma för att hon är så trygg och lugn i alla
situationer. Söta K för att hon har en så säker stilkänsla. Min vän Ulrica för att hon
alltid är så omtänksam och mån om andra. Min syster Åsa för sin energi. Annie 
Leibovitz för sina bilder. Min svägerska Katarina för att hon fixar alla situationer.
Astrid Lindgren som var så himla klok. Och som skrev så fina böcker. Min svärmor
för att hon är så duktig på att laga mat. Min vän Anna som blivit simhopperska på
"äldre dar". [Hur coolt är inte det?] Ja, och så beundrar jag en massa andra kvinnor.
Av alla möjliga orsaker.

Om du fick göra precis vad du ville, vad skulle du göra då?

Jag skulle jobba deltid. Men tjäna pengar som en heltid. Resten av tiden skulle jag
resa. Och fotografera.

Skriv fyra ord du tycker mycket om och berätta varför du gillar dem.

Päronstigen. [Den adressen skulle jag vilja bo på.]
Humlesurr. [Ett mjukt ord och ett vackert ljud.]
Morgondopp. [Något av det bästa jag vet.]
Förgätmigej. [Vacker blomma med poetiskt namn.]

Vad är bra vänskap för dig?

Att tycka om varandra för den man är. Att lyssna på varandra. Anförtro sig åt varandra.
Och att vara lojala mot varandra.

Berätta om ett romantiskt minne du har.

En helg i Stockholm. För en dryg vecka sedan.

Nämn några egenskaper hos dig själv som du tycker speciellt mycket om.

Usch, så svårt. Det blir lätt så pretentiöst. Men jag ska göra ett försök.

Jag tycker om att jag är empatisk. Att jag är intresserad av andra människor. Att jag är
rätt så kul [även om alla inte förstår alla mina roligheter]. Och - viktigast av allt - att jag
är en bra mamma. [Är det en egenskap?]

Vad plockar du för godis i din godispåse?

Surt godis. Och en och annan chokladbit.

Vad gör en blogg intressant och fångar ditt intresse?

Jag gillar alla sorters bloggar. Underfundiga. Hjärtliga. Fulla av bilder. Kortfattade.

Berätta om något busigt du gjort.

Hm ...

Har du någon speciell film eller bok du gillar, som påverkat  dig och dina val?

Njäe. Ingen som jag kan komma på nu. Men det finns det alldeles säkert.

Vilken storstad skulle du vilja besöka?

Tokyo ligger på min önskelista. Och så måste jag snart resa tillbaka till New York.

Bonusfråga:
Du får ett samtal. Du får frågan om du vill följa med på en safari som startar i Nairobi 
och går till Mombasa. Planet går om fyra timmar och allt är fixat, du behöver bara packa 
och vara beredd att vara borta i tre veckor. Login är enkel och målet är att fotografera och 
studera djurlivet och lära er om Östafrikas kultur. Det är en del att läsa på innan, du kan 
göra det på planet. När du kommer hem ska du hålla ett föredrag för 100 studenter på 
Uppsala Universitet och berätta om resan. 

Vad gör du - hänger du med?

Jag följer med! Så kul det ska bli!

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack som berättar och delar med dig!!

Västmanländskan sa...

Åh, tack :)

* rodnar *

Fröken Blund sa...

åh så roligt att läsa och vilken fantastisk bonusfråga!!! Oj så sugen jag blev nu, på att göra nåt sånt helt wild n crazy :)

Desiree sa...

Jättekul frågor och roligt att få läsa dina svar. Jag kan inte annat än att hålla med till hundra procent på att jag gärna skulle jobba halvtid men tjäna lön för heltid och lägga tiden på resor och fotografering. Any day, Amen!
Ha en bra dag.

Saltistjejen sa...

Så kul med dessa frågor och SVAR! Jag ska skriva mina också för jag har ju också fått. Men inte haft riktigt tid eller ro än.
KRAM!!

Anna från hotell i Helsinki sa...

Äsch, det är väl inget. Har inte ens lyckats med tyska än :-P
Är det ok om jag hänger med till Afrika?
Kram!

anna of sweden sa...

elisabet
Det var så lite så. :)


västmanländskan
:)


fröken blund slår dank
Ja, vad häftigt det hade varit att bara sticka iväg så där. Men kanske inte så jättepopulärt när man just börjat nytt jobb ...


desiree
En väldigt bra kombination. Deltidsjobb och heltidslön. Tyvärr inte så lätt att hitta sådana jobb bara. ;)


saltistjejen
Ser fram emot att läsa dina svar. Det var lite kluriga frågor. Jag fick tänka efter.


anna
Ja! Följ med! Så trevligt vi ska ha!

Christina sa...

Ja kolla! Bloggsjälsfränder ;-)