onsdag, september 09, 2009

skolstart = pappersexcersis

Igår var det tre trötta barn som kom
hem efter sin första skoldag.

Trötta.

Huvudvärkiga.

Och med ryggsäckarna fulla av papper.

Eftersom jag numera är en rutinerad
American skolförälder fyller jag i med
van hand.

Fyller i.

Signerar.

Och intygar.

Intygar att jag vet att man kan bli
skadad när man spelar fotboll.

Va? Är det sant?

Att mina barn känner till att skolans
datorer inte får användas "olämpligt".

Att klädregler ska följas.

Att läxor ska göras.

Att det är okej för skolsköterskan att
ge mina barn en huvudvärkstablett
om det skulle behövas.

Att rökning är förbjuden.

Att vapen är otillåtna.

!

Att trakasserier inte tolereras.

Och så vidare.

Och så vidare.

Och så vidare.

...

Vissa saker är bra.

Andra bara sunt förnuft.

Men en sak har jag lärt mig att
uppskatta.

Och det är tydligheten.

Tydliga regler.

Tydliga krav.

Och tydliga konsekvenser.

Något som ibland verkar saknas i
den svenska skolan.

Eller?

10 kommentarer:

Chris sa...

Instämmer!

Tina sa...

Våra barns skola har också regler som föräldrarna ska diskutera med sina barn om och sedan skriva under på.

Det står däremot inget om vapen där... (ska jag kontakta vår rektor och påpeka det tycker du...?)

Hos oss är det t.ex. väldigt tydligt att det inte är tillåtet med mobiltelefoner på skoltid, som jag har förstått är ett stort problem i många skolor.

Bland mycket annat... Jag gillar också tydliga regler!!!

Camilla sa...

Du blir ju iallafall en fena pa att fylla i blanketter;)
Men kan det inte ibland kannas val overtydligt?

Kram

Cecilia/svengland sa...

Häller med dig - det är precis likadant här i England med mycket papper etc och med riktiga regler!! Bra tycker jag!Jag kommer f.r.o.m imorron att va mamma till en gymnasie tjej....!!!!

Mamma J sa...

Ja vet du. Lite mer av det skulle vi faktiskt behöva. Jag kan bli fullständigt gaaalen på att det bara jamsas och jamsas och jamsas i evinnerlighetens evinnerlighet.

Anneli sa...

I dotterns skola är det också tydliga regler - men så är det också Engelska skolan. Ordning och reda!

Livet på Citronodlingen sa...

"olämpligt" kan ju tolkas lite olika.. ;o)

It´s all about me sa...

Amerikanskt är så övertydligt:) Jag jobbar på ett amerikanskt läkemedelsföreta (i Sverige) ch har hand om en kontraktsprocess, det är sjukt mycket paperwork dagarna i ända och tusentals frågor de ska fylla i, typ som när man flyger in i USA som turist, fast addera ett 7 sidor långt kontrakt också. Spännande grejjer! :)

Annika sa...

Absolut!
Håller med!
Mer regler måste in i svenska skolan...
Mkt jams och tjafs och sånt där...
Det är ngt fel när en elev kan drämma till en lärare och få rätt.

Än en gång, jag gillar skolan här.
visst, vissa grejjer är helskumma, men på det hela taget är det SÅ bra, och en sådan diciplin och nolltolerans mot mobbing etc...

Anonym sa...

Det är nog så att det är otillåtet med mobiltelefoner även i svenska skolor, däremot är det oerhört svårt att få eleverna att bry sig om förbudet.
Det SMS:s och läses brev, det surrar och burrar för jämnan och inte hjälper det att säga till för snart sitter nästa unge där och knappar.
Så är deti alla fall på den gymnasieskola i Halmstad där jag arbetar.
Vasaloppsamatören