söndag, september 06, 2009

14.202 $

Lite drygt 100.000 kronor.

Så mycket landade räkningen
för min knäoperation på.

Dyrt?

Eller som hittat?

Jag vet inte.

Normalt sett brukar man ju inte se den
verkliga kostnaden för sin sjukvård.

Men.

Eftersom vi är lyckligt lottade
och både har jobb (i varje fall Herr
Make) och sjukförsäkring slapp
vi betala räkningen själva.

Men 10.000 svenska kronor.

Så mycket är vår "självrisk".

För hela familjen. Per år.

Så mycket måste vi betala innan
försäkringsbolaget träder in och
betalar.

Ganska mycket pengar det också.

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det är mycket .. nästan tusen kronor per månad och det betalar man ju lätt via skatten .. men ändå.

Pv undervisar i samhällskunskap och han är nog glad för din blogg .., ty på en lektion i förra veckan tog han upp just dom här olikheterna som du skriver om .., vad det kostar att operera ett knä, t.ex.

Katarina sa...

Huvvaligen!

Fast om ni är 5 i familjen är det ju bara 2 000 kronor om året per person, eller ungefär 167 kronor i månaden per person.

Fast jag skulle också tycka att 10 000 kronor var mycket om jag var tvungen att betala det på ett bräde. Även om jag fått en operation värd 10 gånger så mycket för pengarna.

Anonym sa...

Tack Anna för denna lilla inblick i det amerikanska sjuksystemet. Hur hade det funkat om din make inte haft ett arbete där företaget betalar sjukförsäkringen (För det är väl det som gäller, antar jag?)

Hade du fått avstå operationen?
Jag ska berätta för mina elever på torsdag om det är OK för dig?
PV eller Thomas

anna of sweden sa...

Elisabet
Jo, i Sverige betalar vi det ju via skatten ... men det känns mycket för en svensk att behöva betala för sjukvård ...

Kul att kunna bidra till lite samhällslektionerna i Landet Halland! ;)


Thomas - kul att få ett namn! ;)

Jag hade fått avstå operationen - eller så hade jag fått betala ur egen ficka ...

Jag är inte så väl insatt i hur den amerikanska sjukvården fungerar i stort, men här finns en intressant länk att läsa:

www.amerikabrev.nu/index.asp?page=saknade&artikel=4

Hälsa eleverna från den knäopererade!

Annika sa...

Ändå helt OK, tycker jag.
sjukvården för oss med försäkringar är ju faktiskt ypperlig...

Men att det måste göras ngt är helt klart. ALLA ska få ta del av sjukvården, inte bara vi med försäkringar.

KRAMIS!!

Monica sa...

Inte särskilt kostsamt om det är bara 10000kr per år i sjukvårdsförsäkring. I Sverige betalar en lärare och en sjuksköterska tillsammans(som ett exempel) är ju inte speciellt högavlönade, över 70000-80000 kr per år i landstingsskatt. Får du sen en halsfluss och behöver gå till vårdcentral, betalar du igen för besök, penicillin mm. Vid återbesök betalar du igen o s v. Vi har världens näst högsta skatter och Europas idag sämsta sjukvård. Du får väl hoppas att inte USA tar den svenska modellen.Sedan har vi dyr sjukvård som är gratis för patienten, som transplantationer t ex, med kostnader för ett par miljoner, det medför att det inte blir så mycket över till andra. Idag avstår man att operera småbarn och skolbarn med hjärtsjukdomar fastän de skulle få högre kvalitet på sitt liv, bli starkare, orka springa och leka, men för tillfället är det inte livsnödvändigt.

Rexxie sa...

Monica: Med en genomsnittlig landstingsskatt på 10,5% måste nog ni betecknas som någorlunda välavlönade om ni har 7-800 000 före skatt? Dessutom är väl de 10 000 bara självrisken, utöver det betalas det ju även en försäkringspremie?!