torsdag, september 11, 2008

mrs anna, det är jag

Här i USA säger barnen inte du till vuxna.

Varken till sina lärare eller till sina kompisars föräldrar.

Det är Mrs, Miss och Mr för hela slanten.

Eftersom mitt efternamn utländskt och svårt att uttala
(tycker amerikanerna alltså) säger jag att de kan kalla mig
Mrs Anna.

Kort och gott.

- "Du ska ju alltid vara annorlunda", säger Unge Herr H.

Det tar jag som en komplimang.

Definitivt.

Ni andra utlandssvenskar, hur är det där ni bor?
Är det likadant överallt här i USA?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ju längre söderut desto mera respekt för äldre och för “gammaldags” regler. Det är alltid Mr. när det gäller en man. Men när det gäller kvinnor så skriver man för det mesta Ms. (utallas "Mizz") istället för Mrs., eller Miss. Det är mera politisk korrekt för då vet du inte om kvinnan är gift eller ej, på samma sätt som Mr. inte avsöjar om mannen är gift.

Helt appropå - om du flyger på Amerikanska flygbolag så kom ihåg att flygvärdinnor är alltid "fligt attendants" (både män och kvinnor). Om du använder namnet “stewardess” så skulle jag avstå från kaffet de serverar... ;)

Stewardess ~ waitress - och det gillar de verkligen inte. :)

Anonym sa...

Det var från Niclas förresten...

decoinspo sa...

Likadant har som dar. Kom att tanka pa att jag skulle tipsa dig lite. Target, men det har du kanske redan upptackt. En stor affar som har allt till bra priser. Likadant med Walmart men den ar vansinnigt trakigare sa den undviker jag.

anna of sweden sa...

Aha, tack för tipsen Niclas! Då vill jag vara Mizzzz Anna. Låter lite festligare än Mrs. :)

anna of sweden sa...

Och tack till dig Jessica! Walmart har jag varit på, inget vidare inspirerande som du säger, men inte Target. Vet att det finns ett Target inte så långt härifrån. Bara jag kan få den där bilen snart så att jag kan komma ut lite och se mig omkring ...

m family goes västerut sa...

Hej,
angående hundvagnen har jag nu lärt mig att det är (i Sverige iallafall) för skadade hundar, små små valpar eller katter. Då vet vi.

Angående shopping, så Target är det bästa vi har här också. Men TJ Maxx är fruktansvärt rörigt (hos oss iallafall) men man kan hitta bra grejer jättebilligt. Har köpt både en stol, kläder, böcker, och så lite krams och tjafs. Hobby Lobby är en tokrolig affär med konstnärsmaterial. Kohls gillade jag inte i början, men där har jag köpt lite skor och kläder.

Och i helgen ska jag till min favoritaffär - IKEA.

Angående titlar så är det Mr och Mrs, eller Ms till alla lärare. Andra bekanta utan titel. Eller så är jag bara oförskämd utan att veta om det.

decoinspo sa...

Da fortsatter jag att tipsa lite. Jag sag att du fick tips om TJ Maxx, da har du marshall ocksa vilket ar snappet battre an TJ, inte lika mkt trash(ha som om marshall inte har trash...) Sahar tycker jag i alla fall.
Detta ar tva butiker som saljer framst klader. Allt fran marken till okanda. Riktiga fynd kan goras bade pa skor och klader. Bada dessa ingar i samma koncern. Du har ocksa Homegoods som ocksa ingar i denna koncern, HG har bara till hem, men du kan hitta allt fran Orrefors till okant, allt fran slickepot till mattor. Alla dessa tre butiker galler att ha tid, ork och talamod. Men val vart ett besok. Pa HG brukar jag kopa ramar bl a.
Ja se nu till att fa din bil sa du kan ut och spendera lite pengar;). Kan tanka mig att maken ar nojd sa lange den inte kommer. Billigare att bara vara hemma:)

anna of sweden sa...

Jessica och M Family,
tack för alla braiga tips! Ska utforska varenda ett när jag får bilen. ;)

Anna of Dallas sa...

Jo, i sydstaterna heter jag Mrs. xxx, aven om det paminner mig om min svarmor.

Och ja, glom du maste leta reda pa narmsta IKEA. Dar kan man kopa Dajm, kexchoklad, hallontoppar och annat godis. Lingonsylt, fladersaft, cider och t.o.m. importerade Kinesiska kraftor om du skulle sakna dem.
Manadsinkop i IKEAs matvaru-avdelning ar ett maste.
Nar jag flyttade till Dallas fanns inte IKEA har, men efter ca. 3 ar fick vi ett och jag ar saaa glad.