fredag, september 05, 2008

kursdag

Hela gårdagen spenderade Herr Make och jag på kurs.

"Living and Working in the USA."

Nu vet vi lite mer om Det Stora Landet i Väst.

Att 80% (!) av befolkningen aktivt utövar en religion.

Att bara 52% (!) av befolkningen röstade i förra valet.

Att gränsen för rattonykterhet i Pennsylvania är 0,8
promille!

Jämfört med Sveriges 0,2 promille och Portugals 0,5.

Vi vet också att klyftorna mellan fattiga och rika snarare
ökar än minskar i USA.

Vi vet att USAs motsvarighet till Motormännen heter
AAA.

Att man beställer det godaste kaffet från Costa Rica.

Att man måste "hålla tassarna borta" från sina arbets-
kamrater.

Kan sluta med en anmälan för sexuella trakasserier.

Måste prata med Herr Make om det där.

Det skulle ju vara lite otur om vi tvingas åka hem i
förtid för att han råkar köra den portugisiska stilen
på nya jobbet.

En vänlig klapp på axeln eller hälsningspuss på
kinden.

6 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Det är härligt med kulturskillnader. Oftast.
Kram.

Anonym sa...

Hejsan, jag såg din blog och tänkte säga hejsan. Från Ludvika ursprungligen men har bott här i USA 15 år nu; jobbar som pilot.

Jag håller inte alls med dig då du säger "Vi vet också att klyftorna mellan fattiga och rika snarare ökar än minskar i USA." Faktiskt så tycker jag att klyftorna i Sverige ökar mycket snabbare och ofta är djupare än här i USA men det är bara min mening efter att ha bott här ett tag och jämfört det jag sett i Sverige och Staterna under min tid här.

Hur som helst, hoppas att din blog inte blir en typisk "Aftonbladet" anti-Amerikansk manifestation.

Ha det bra, ser fram emot mera av dina upplevelser...

Niclas

ÅSA sa...

oj vilket land fyllt av regler! Hur ska man kunna hålla koll på allt det där? Ni får genast lägga ner kindpussandet...kan ju bli kostsamt!

anna of sweden sa...

Hej Niclas!

Välkommen till min blogg!

Jag garanterar dig, detta är ingen manifestation åt vare sig det ena eller det andra hållet. Detta är min alldeles egna Amerika-blogg. Med mina alldeles egna betraktelser. Sedda ur mitt alldeles egna perspektiv. :)

Det där med att klyftorna mellan fattiga och rika ökar har jag ännu ingen egen åsikt. (Har bara varit i USA i fyra veckor ...) Det var ett faktum som jag fick mig presenterat för mig på kursen "Living and Working in the USA".

Hör gärna av dig igen! Kul med lite feedback!

Anonym sa...

Hej Anna,

Jodå, jag kommer tillbaka, alltid kul att se hur andra upplever Amerika. Jag är ju ingen 'Amerika fantast' men tycker att landet är faktisk ett mycket bra ställe att leva i.

När det gäller vad du hörde på "Living and Working in the USA" så är jag inte alls förvånad. Det är ungefär som när jag gick på Folkhögskolan - då 'hörde' jag regelbundet hur 'dåligt' människorna hade det i USA. Undervisningen, kurser, etc är ju sällan helt opartiska (som de bör vara) och oftast blir det lite propaganda, eller mot-propaganda involverad. Även här i USA, eller rättare sagt speciellt här i USA så är lärarkåren väldigt vänster inriktad och vill gärna se mera av europeiskt tänkande här i USA. Något som jag inte alls önskar mig. Jag skrev för att jag är så trött på de många Aftonbladet bloggar som är så enormt fientliga till USA och ofta har jag svårt att förstå varför de ens flyttat hit. Så förmodligen blev jag lite överkänslig.

Hur som helst, du kommer nog att tycka om Pennsylvania. Jag "reser" ju rätt mycket på jobbet, även om jag flyger till Asien för det mesta, och jag har alltid tyckt att naturen var fin i Pennsylvania.

Eftersom du har redan bott utomlands så antar jag att du använder Skype för dina Sverige samtal? Om inte så prova www.skype.com - det är det enda jag anvander mig av vare sig jag är i Hawaii, Florida, Japan, eller Kina. Helt fritt om du "pratar" dator till dator och billigt om du ringer up en mobil med hjalp av Skype.

Ta det lugnt och njut av värmen medan du kan... ;)

Niclas

anna of sweden sa...

Hej igen Niclas,
japp Skype används redan flitigt. En perfekt sätt att hålla kontakten med dem där hemma.