fredag, april 23, 2010

ett annorlunda tandläkarbesök

Väntrummet
Stormönstrad heltäckningsmatta.

Mosaikmönstrade väggar.

Very American.

---

Mötet
Innan undersökningen fick jag träffa
tandläkaren i ett konferensrum.

Han ville ställa alla de där frågorna.

Om min "medical history".

Har du astma? Är du allergisk? Tar du någon
medicin? Röker du? Dricker du?

Men han frågade bara om alkohol. Inte om
Coca-Cola.

Phew.

---

Fluffigast
Den kvinnliga personalens frisyrer.

Very American indeed.

---

Märkligast
Undersökningsrummet var inte ett
rum.

Undersökningsrummet var en sal.

Med tandläkarstolar sida vid sida.

Patienter sida vid sida.

Avskärmade endast med hyllor.

---

Ännu märkligare
Tandläkarna behandlade flera patienter
samtidigt.

Krafs, krafs här.

Och borr, borr där.

---

Sämst
Sköterskan som höll på att skrapa upp
min mun med röntgenmackapären.

- Open your mouth wider.

- I'm försöker.

- The roots are so deep.

- Sorry.

- They are so deep I can't get an image
of them.

- Sorry.

- You have to open your mouth wider.

- Aj!

---

Bäst
Tandläkaren.

Han verkade kunna sin sak.

---

Insikten
Det är svårt att "prata tänder" på
engelska.

Vad sjutton heter laga?

Hål?

"Do I have any holes?"

Amalgam?

"I don't want the metal filling. I want
the plastic."

---

Domen
Två lagningar som gått sönder.

Fasiken också.

---

Återbesöket
Nästa vecka.

Vill. Inte. Alls.

---

Belöningen
Tandborste, tandkräm och tandtråd.

Jag skulle mycket hellre vilja ha ett par

Istället för Ray-Bans ...

15 kommentarer:

kalaslotta sa...

Men oj vilken skillnad mot mitt besök...inga salar här inte...hm..inga fluffiga frillor heller.

Tänk jag hade också två lagningar som gått sönder. Har fixat en och nästa blir någon gång om ett par veckor..

Vilken färg fick du på din tandborste? Jag fick en gul!! Som i Svenska Flaggan Gul & Blå...lär dig älska AIK!

Saltistjejen sa...

Ajdå! Så der blir återbesök så snabbt! Hm, jag ahr varit hos tandläkaren här 2 ggr och tycker det varit bra. men har endast behövt "göra rent" samt röntga. Dock inte i sal. här har de mottagningen i en lägenhet. Så det är ganska smått. men alla är supergulliga och det har känts bra. TV-skärm ovanför stolen som man kan bestämma vilken kanal man vill se OM man vill se. Jag har dock itne valt kanal. Den står på lokal-TV så det har det fått fortsätta med.
Hoppas återbesöket går bra.
Kram!

Fröken Anki sa...

Ojdå, man jag känner igen många av iakttagelserna. Som det där med att flera patienter behandlas samtidigt. Men den tandläkare jag går till har i alla fall riktiga väggar emellan stolarna.

Och så har han införskaffat en ny röntgenapparat säger maken. En sån som tar bild av hela munnen på en gång. Very modernt! Och han ville gärna använda den sa maken. Förmodligen så att han kan få massa pengar från försäkringsbolagen, så att han kan betala den! Trodde min make i a f.

Tråkigt att det behövdes lagas. Jag gillar inte heller sånt, och min tandläkare hittar nästan alltid nåt nytt att jobba på. Tyvärr!

Och du - Ett par Ray Ban låter bättre än tandborste!
Kanske blir det såna när lagningarna väl är gjorda? ;)

kram

anna of sweden sa...

kalaslotta
Blå tandborste så klart. MFF-blå! :D


saltistjejen
Egentligen var det ett bra besök - förutom röntgen då - men väldigt annorlunda. TV skulle jag gärna distraheras av när jag sitter där i stolen. ;)


fröken anki
En sådan very modern röntgenapparat skulle jag vilja bli röntgad med.

Ja, på tisdag får det bli en bättre belöning. Om inte annat får jag fixa den själv. ;)

Gabriella sa...

Ja, jag hade också problem med röntgenplåtarna :( och ja, håret är väldigt fluffigt där! Tandläkaren, iaf han jag hade, vars efternamn börjar på M, undervisar ju på University of Penn. så det kändes som han visste vad han gjorde. Bäst var när han klagade på mina svenska lagningar, hahaha!

Mimmi sa...

Hm... Låter inte som hos min tandläkare - väldigt fräsht, och modernt, inga stora fluffiga frillor på personalen, separata rum men inga dörrar, och urtrevlig personal.

Laga = Fix är vad jag skulle säga
Hål = Cavity/Cavities
Amalgam = Amalgam ;o)
Vita plast fyllningen = Composite Resin (används annat än det i dagens läge??)

Hur som helst...

Lycka till nästa gång!! :o)

Livet på Citronodlingen sa...

Till och med ett bokmärke hade varit roligare än tandtråd ;o)

Linda sa...

Jag får inga paket av min tandläkare... Men jag har min i Sverige :)
Jag går till samma som jag gjort sedan jag var nio år. Det blir många år det :)
Men trist med de söndriga lagningarna :( men då får du kanske ett bokmärke!

Melting Pot sa...

Oj då, det verkar nästan trevligare att gå till tandläkaren i Indien. Där har de en röntgenapparat som man sätter in huvudet i och så åker den runt ett varv. Inga läskiga röntgenplåtar här inte. En stol i varje sal och man tilldelas en tandläkare när chefstandläkaren har tagit sig en titt och bedömt status och vad som skall göras. Det trevligaste var nog priset, 1000 rs (ca 170 SEK) för rengöring med ultraljud och röntgen och att jag fick beröm för mina tänder :). Nu är chefstandläkaren väldigt tjenis med oss för nu har han en långtgående affär med oss pga Noras tandställning. Lycka till med dina lagningar!

Ulrika sa...

Hej Anna
Nu är det jag igen, den nya tjejen. Här i England säger tandläkaren 'cavity' om hål, men pratar jag med mina engelska kompisar skulle de inte säga 'I had 2 cavities' utan 'I had 2 fillings'. Alltså 'fillings' är mer talspråk. Amalgan heter samma men betoningen i UK är på det andra a:et och inte på det sista som i Sweden. Nu pratar ju amerikanarna så konstigt, de uttalar t ex inte h:et i 'herbs' så det vete sjutton hur de uttalar amalgan ;)

Camilla Alvén sa...

Oj då, undrar vad de två lagningarna kommer att kosta? Jag fick lagat två tänder nyss och det kostade 3200 kronor och då är inte undersökningen inräknad som kostade 650 kronor.
Ha en skön helg
Kram

Annika sa...

JA, jag säger som LOTTA. Vilken skillnad mot min tandis!!
Inte satt jag med honom och gick igenom ngn medical history.
det där med salarna känner jag inte alls ingen och att behandla flera samtidigt?? Märkligt. eller bara annorlunda,ska jag säga...
Inga fluffiga frillor hos hyginisterna heller, hehe...snarare korta :-)
En av mina favvisar har lila spikrakt hår...
Men heltäckningsmatta i väntrumet känne rjag igen...
Hihi.
Gillar verkligen min tandis, ja hela stället förresten.
NOLL hål hade jag också...even better...
men jag funderar på att bleka mina tänder.
Kan aldrig säga att tandisen här har pushat den saken, aldrig. DET är jag som är sugen....
Big huggie, gal!!!

anna of sweden sa...

gabriella
Jag hade samma tandläkare som du. "Call me Barry."

Men jag fick minsann beröm för mina lagningar. Gjorda av svensk tandläkare i Portugal. :)


mimmi
Tack. Nu kan jag ju föra ett samtal nästa gång. ;)

Men det där med plastfyllning är tydligen inte självklart. De använder båda sorter, sa han. Och i skolan har många av barnen amalgam, berättade Söta K. Väldigt förvånande tycker jag.


helena
Håller med!


lindalotta
En av de de dåliga sakerna med att flytta runt är att man måste hitta ny tandläkare och gynekolog varenda gång. Inget vidare.

Ja, det ska bli spännande att se vad det blir för fin belöning nästa gång! :)


lena
Er tandläkare verkar fantastisk! En sådan röntgenapparat verkar ju vara rena drömmen!


helena
Cavity heter det här också. Det lärde jag mig av Söta K igår. :)


camilla
Jag slipper betala något. Det gör försäkringsbolaget. I varje fall gör de det så länge notan håller sig under 2000 dollar. Och det hoppas jag verkligen att den kommer att göra.


annika
Bleka vill jag också göra. Vet du vad din tandläkare använder sig av för blekningsmetod?

Marianne sa...

Åtminstone bokmärken, kan man ju tycka att du var värd. Å så fick du tandkräm ... : )

Läskigt att sitta så där i rad, det hade jag inte gillat.

Lycka till nu på återbesöket!

Elisabet. sa...

Jysses, så intressant att läsa om alla skillnader! Nu måste jag nog skutta till Indien och se hur det är där.