torsdag, mars 04, 2010

lite väl serviceinriktad

Amerikanerna är vädligt serviceminded.

Vänliga och hjälpsamma.

Men ibland blir det lite för bra.

Igår till exempel.

Igår i matbutiken.

- Hi, how are you?

- Good. And you?

- Can I help you with anything?

- No, I'm good. Thanks anyway.

- If you need help let me know.

- Ok, thanks.

Några minuter senare.

- Do you find what you need?

- Yes, thanks.

- Do you need a cart?

- I already have one. But thanks anyway.

- Sure. No problem.

Ytterligare några minuter senare.

- Can I help you find anything?

- No, I'm good.

- Just tell me if you ...

- I know. Thanks.

12 kommentarer:

mammaxtre sa...

Förstår vad du menar. Enorm kontrast mot vad vi har i våra butiker. Här hemma har knappt ingen tid att hjälpa till om man har en fråga :-(

När jag var i NY tyckte jag att det var trevligt med hjälpsamma, och Trevlig personal i butikerna. Så länge det inte går till överdrift...

Unknown sa...

Du kunde ha bett dom att komma hem och laga maten till dig;)

Lotta sa...

Ja, för mycket glättighet passar kanske inte oss lagom-svenskar ;-) Min dotter minns med fasa butikerna i Opatia (Kroatien) för något år sedan. Så fort man kom in följde expediten tätt, tätt efter och kollade vad man gjorde. Kanske trodde de att vi skulle stjäla något men detta gjorde att vi tyckte det blev för jobbigt att gå in över huvud taget :-/

Livet på Citronodlingen sa...

men åh va jobbigt... Jag gillar inte att gå in i butiker här, man får liksom en skugga efter sig vart man än går... Fast skuggan brukar inte prata, bara glo misstänksamt på en...

Madde (maddepladder) sa...

Det är en balansgång det där med service och ganska svårt faktiskt. Det är så olika var människors egen gräns går för tillräckligt bra service v.s. påflugenhet. Vissa människor ser ut som de vill vända i dörren bara man säger hej till dom när de kommer in i butiken och andra kan inte få nog med hjälp och tid. Man måste vara utrustad med tentakler för att känna av vad som är rätt för varje kund och det hade ju helt klart inte han/hon i din matbutik! :)

Helly på vift sa...

Ahaha, de jobbar nog på promotion... ;-)

Ulrika sa...

Var det möjligtvis en han... som kanske försökte flörta lite... =D

Annika sa...

Hihi, ja sådär kan det vara ibland.
Var det samma person?
Ofta kommer ju olika personer fram och frågar samma sak.
Fast, hellre service minded än tvärtom. ANy day of the week!!
Huggies från ett strålande soligt DC!!!

Gabriella sa...

Ja, det är trevligt men som sagt, ibland går det till överdrift. Var nyligen ute och åt och servitrisen frågade säkert 10 ggr om det var något mer hon kunde göra för oss, EFTER vi hade sagt att vi var klara och kunde betala. Hahaha, men hon kanske hade en dålig dag!

anna of sweden sa...

mammaxtre
Lite lagom är ju alltid bäst. :)


dosiss
Attans att jag glömde fråga det.


lotta
Jag tycker om när de uppmärksammar att man kommer in i affären, frågar om de kan hjälpa till med något. Men sedan vill jag gärna vara i fred. Förstår verkligen din dotter.


helena
Haha. Ja, denna skuggan pratade i varje fall. :)



madde
Det är verkligen en konst att kunna läsa av vad olika kunder vill ha för uppmärksamhet.


helly
:)


ulrika
Visserligen var det en man. Men flörta ... bland mjölken ... nä, det kan jag väl aldrig tro. :)


annika
Japp, en och samma person. Det blev liksom lite väl bra.


gabriella
Dålig dag OCH disträ. :)

Katarina sa...

Brrr. Jag blir verkligen nervös av sånt där. Det var likadant i Schweiz.

Jag vill kunna få gå och titta lite utan att känna mig bevakad eller pressad.

Fast å andra sidan är det inte så kul i vissa svenska affärer heller när man faktiskt vill ha hjälp och personalen är allt annat än hjälpsam.

anna of sweden sa...

katarina
Jag gillar det inte alls. Men visst är personalen i Sverige hjälpsam? Eller är det bara nere i Sydsverige? ;)