tisdag, augusti 18, 2009

uppackat


Torrjäst.
Fick också följa med i resväskan från Swiden.

12 kommentarer:

em sa...

varför gillar du inte den amerikanska jästen? jag uppskattar att man kan köpa storpack och ha i frysen.
margaretha

Anonym sa...

Nu ska det bakas förstår jag... Den som ändå fick smaka ;-)

Hls
Erika i Swiden

eastcoastmom sa...

Ursäkta, men varför i hela friden tar du med torrjäst? Ok jag vet flera svenskar här i USA som gör likadant. Men jag har inga som helst problem att baka med den jäst som finns här i USA, torrjäst och färskjäst.

Och jag är ganska bra på att baka. Faktiskt.

anna of sweden sa...

em
Storpack? Har jag aldrig sett. Har bara köpt små paket färsk jäst. Jättedyrt!


Erika
Hej! Och varmt välkommen hit! Nja, jag väntar nog lite med bakandet - till regniga och ruggiga höstdagar. :)


eastcoastmom
Den amerikanska färskjästen är hur bra som helst, men dyr, tycker jag. Torrjästen däremot, den lyckas jag inte med. Och jag har verkligen försökt.

Och jag är också ganska bra på att baka. Med rätt jäst alltså. ;)

Taina sa...

Jag är däremot URdålig på att baka. Torrjäst, svenskt eller amerikanskt spelar ingen roll. Färsk jäst går bra däremot....

Får man smaka?

Kramelikram

ÅSA sa...

Skojar du!!! Det är mer än jag gör av med på flera år :) Visste inte att du bakar så ofta!!! :)

eastcoastmom sa...

Kan hålla med om att jästen är dyr. Det var därför jag kände mig tvungen att försöka mig på torrjäst, jag gör såhär: blandar ganska varm degvätska, jäst och det söta som brukar vara i brödet/bullarna (nu vet jag att svenskar är livrädda för socker nuförtiden, men jästen behöver verkligen sockret/sirapen så...)

Har för mig att på ett vanligt svenskt jästpaket, så går det typ tre amerikanska torrjästförpackningar.

Över degen när den ska börja jäsa i bunken lägger jag en varm handduk, för säkerhets skull.

Men allt sånt kan du säkert.

Tina sa...

Är det skillnad på svensk jäst och amerikansk jäst? Är inte jäst typ alltid jäst?

Kalas Lotta sa...

Åh..jäst debatten är igång.

Håller med dig Anna, färskjäst är för dyrt och torrjäst är svår.

Och jag har jobbat som bagare!

Sorry Eastcoast, var tvungen..inget illa ment men det vet du.

Kan meddela att Eastcoast är en hejjare på att baka. Men jag ger dig lite försprång pga din elugn...jag kämpar på med min gasugn. Tror att det blir en countertop owen snart..då ska jag baka bullar med amerikansk torrjäst och lyckas!

anna of sweden sa...

Taina
Du får bildsmaka. Jag lovar.


Åsa
Lussebullar. Och vörtbröd. Och semlor. Och pizzadeg. Och en och annan kanelbulle. ;)


eastcoastmom
Tycker jag provat det mesta, men icke. Fast det där med varm handduk har jag nog inte provat. Det är kanske det som är hemligheten ...


Tina
Ja, du. Det kan man ju tro. Men icke ...


KalasLotta
:D

Emmama sa...

Ja jäst är ju krångligt utomlands, håller heeelt med dig!

swedgirlbahamas sa...

haller med gorkrangligt med jast utomlands , bor pa Bahamas och bara torrjast vad jag vet o sa skall man ha ratt antal smapasar och allt men det gar battre battre med mitt bak nume . lycka till