tisdag, februari 24, 2009

barnkunskap på riktigt

Inklämd mellan slöjdssalen och hem-
kunskapen ligger den.

Barnkunskapssalen.

Där har Unge Herr Teen barnkunskap 
varannan dag.

Under några veckor.

Barnkunskapssalen är inredd som en 
liten förskola.

Med ministolar och minibord.

Med dockor och bilar.

Pärlor och saxar

Lim och kritor.

Och barn.

Jo.

Livs levande små femåringar.

Det är sant.

Jag är alldeles fascinerad.

Vad är det för barn?

Var kommer de ifrån?

Är de uppfödda i fångenskap?

För att tjäna som undervisnings-
material på skolan?

Skojar bara.

Jag har bett Unge Herr Teen att ta reda 
på lite mer i denna ytterst märkliga fråga.

Men hittills han inte fått någon klarhet.

Allt han vet är att de där mystiska små
femåringarna verkar trivas bra.

Att de har en egen lärare.

Plus barnkunskapsläraren och åttorna.

Att de gillar sagor.

Och att slå sönder tangentbord!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sitter och ler... i min fantasi så är de verkligen uppväxta i ett laboratorie och när provröret sprack för att de blev för stora så fick de flytta in i skolan...typ! :D Men det verkar vara ett roligt ämne!
HA det bäst! kram anna

Anonym sa...

Fascinerande! Det vill vi veta mer om! När jag gick i high school en gång i tiden (som utbytesstudent) så var man placerad i "nian" och missade tydligen detta med barnkunskap. Men i nian fick man ju det ack så viktiga Health - så att man fick lov att ta Driver's ed och få körkort!. Tänk att få ta körkort i skolan, det borde införas här hemma i svedala också!

Anonym sa...

hi hi, ja VAD gör femåringarna där?

Jag är i Simrishamn i veckan, yipiiii!!!
Trist och grått väder, men vad gör det, det är betydligt varmare än kylan jag åkte från, och det är bara LITE snö här och där, SÅ SKÖNT!!!
(och jag fotade vårblommor igår, hur underbart är inte det i Februari?...)

När jag ringde hem i går snöade det för fullt IGEN, så pojkarna var ute och skottade för glatta livet.
Jag fattar ingenting, är det verkligen meningen att just vi ska få all världens snö i vinter....
I dag ska jag titta på hus, spännande!

Ha en bra vecka!!
Kram Camilla

Veronica sa...

Vilken grej! Så smart :)

Jag tycker precis som du att det var mååånga klänningar på galan där brösten nästan trillade ut :)

Kram

Västmanländskan sa...

Det låter ju helgalet! Är det lärarnas barn som de experimenterar på. Bra kombo - personaldagis och barnkunskap i ett ;)

Camilla Alvén sa...

Hahaha, vad lustigt att de får öva på riktiga barn. Finns det inga bebisar som de får öva sig att byta blöjor på, det kunde ju vara bra i preventivt syfte.
Idag började bokrean i Sverige, har ni någon bokrea i USA?
Ha det bra
Kram

Annika sa...

Vad lustigt, Anna...
Nu blir jag nyfiken...
OCH när jag tänker efter så vet jag att det finns en liten ,liten lekplats vid vår lokala HS, liksom precis vid skolan. Jag har i min enfald trott att det varit ett dagis för skolans lärares barn. Men så är det säkert INTE!!! Nu måste jag fråga mina vänner som har HS kids. SÅ intressant det är...OCH lite märkligt. Vet du, jag visste inte ens att man hade barnkunskap på skolan.
Kram!!

anna of sweden sa...

Anna
Precis! Så ser jag det också för mig! :)


Ulrika
Health har de i alla åldrar. Precis när vi började lärde dig sig att räkna kalorier ...

Ja, du körkort på skoltid. Det hade varot något. Det är fortfarande möjligt. Men bara som ett tillval.


Milla
Åh, vad roligt. Lycka till med letandet.
Och du, det där med snön måste ju vara ett tecken! :)


Veronica
Men hur fungerar det? Jag är så nyfiken. Antagligen skjutsas de dit för att vara där några timmar.


Västmanländskan
Jag ser framför mig små barnhemsbarn som "lånas ut" ... Eller som i the Truman Show. De är helt enkelt uppfödda på skolan.


Camilla
Haha, ja vilken bra idé.


Annika
Ja, snälla. Utnyttja dina kontakter och kolla hur det fungerar! Jag är så himla nyfiken! :D

Ska luska lite bland soccer momsen.

Taina sa...

Hahahahaaaaaa! Jag har försökt få tonåringen att välja barnkunskap men hon tycker det räcker med lillasyster hemma! Men på deras skola har de inte "riktiga" barn. Då måste de åka ut och praktisera. På sommarlovet. Gratis!
Kram

thebromanders sa...

Ja, det där har jag också funderat över...

anna of sweden sa...

Taina
Ja, vad är det med amerikaner och sommarlov? De är ju inte lediga! :) Läger och praktik och extrakurser och volontärarbete och allt vad det är ...


Mz.olsson
Likadant hos er?