Ser att ena bloggbarnet uppdaterat sin
status.
Ser att bloggbarnet "is at Musiksalen".
Musiksalen. Som i skolan.
Ja, jag vet vad jag tycker.
Att mobiltelefoner borde vara förbjudna
i skolan.
Att skolan borde vara en mobilfri zon.
Helt enkelt.
Update.
Fem minuter efter att detta publiceras
kommenterar det lilla barnet inlägget.
Från skolan.
22 kommentarer:
Men vi använder dem bara på rasterna :)
Haha.
Ja, jag fick en hälsning från barnbarnet, också på FB.
"Är du hemma och är sjuk ...?" frågade jag förvånat.
Nädå.
Hon var i skolan.
Ojdå.
klara
Jag vet. Men jag tycker ni kan göra annat på rasterna. Hoppa hage och sådant. ;) Puss!
Absolut borde de det. Det skulle vara samma regler som här.
Här tar ju lärarna mobilerna om de upptäcks under lektionstid.
HUGGIES!!!!!
PS, fnissar över din kommentar till K...
Men, du har ju rätt ;)
Hoppa hage??? Du är allt rolig du ;-)
...ja, eller "hoppa gummiband";)
Som lärare skulle jag också vara oerhört tacksam om mobilerna försvann från lektionssalarna. Tänk så många gånger man under en timme hinner säga till om telefoner, och ändå ser man ju långt ifrån allt.
Och tänk så många gånger eleven tappar fokus från det som man just då går igenom/diskuterar/tittar på, eftersom det vibrerade i telefonen.
Det kan ju vara något spännande och då bara måste man ju läsa/titta och vips så var den eleven borta.
Sådant är livet i den svenska skolan, Anna. Men det kanske är likadant överallt.
PV
Håller med...
Klara, undrar en sak, om du har rast varför är du då i musiksalen?
;)
Samma ska här i Norge, barn OCH lärare sitter på fb...går det an liksom??
Klem Anna
elisabet
:)
annika
Ja, jag tycker inte om det. Även om de bara används på raster så tycker jag inte att de hör hemma i skolan. Jag tycker det är bättre att barnen umgås.
brysselkakan
:D
bettankax
Åh, min gamla favoritsyssla. Himla duktig var jag också. :)
pv
Men vad händer om ni "beslagtar" telefonerna? Får ni göra det? Det måste vara förfärligt irriterande att bli störd i undervisningen så där.
I USA fick de inte ha telefon i skolan överhuvudtaget. Vissa användes i smyg, men om läraren upptäckte det så lämnades de in till rektorn direkt.
kalaslotta
Rasten innan musiklektionen började åff kårs! :)
Vi tillhör en annan generation. Uppenbarligen.
Känns overkligt med tanke på att jag känner mig som 25 fortfarande.
karin
Ja, verkligen. Och så märkligt att allting förändras utom vi ungdomliga föräldrar.
Jag tycker också att de borde umgås med varandra på rasterna, men så är jag väl också gammal i högstadieungdomars (bara att jag använder det ordet!) ögon. ;) Själv tycker jag fortfarande att det inte var sååå länge sedan jag gick på högstadiet, för det var ju under senare delen av 90-talet. ;D
Ja, det här med att beslagta låter ju bara lagom kul.
Då har man väl sabbat relationen till den eleven.
Men visst är det väl märkligt att man måste finnas tillgänglig nästan dygnet runt. Min egen mobil är oftast på annan plats än jag, dessutom ganska ofta utan laddning i batteriet. Men det är säkert en generationsfråga, som så många andra påpekat.
Det finns dessutom många lärare som på möten alldeles ogenerat tar emot samtal som att det är den naturligaste sak i världen.
Mobilerna är fruktansvärt bra grejer men ack så missbrukade; det är väl en kort sammanfattning av min åsikt.
PV
pv
Ja, jag håller med. Mobilerna är bra. Men inte överallt och inte alltid. Jag tror dessutom att det är ett stressmoment för eleverna.
elisabeth
Men hjälp vad mycket det har hänt under de här åren ...
Hej!
Jag jobbar också som lärare men känner att jag vill vända debatten. Jag använder min och elevernas mobiltelefoner i min undervisning. Jag vill att telefonen ska vara på för jag har ett arbetssätt där jag och mina elever inte alltid beginner oss i klassrummet - jag vill kunna nås och jag vill kunna nå mina elever som är ute och intervjuar forskare, politiker mfl. Många telefoner fungerar idag som webbläsare och går att söka information på. Det går att spela in dialoger, det går att fotohrafera för att dokumentera. Telefonerna har definitivt en pedagogisk uppgift. Facebook är bra att göra undersökningar med - att snabbt ställa en fråga och få svar. Jag använder sociala medier för att lösa problem - det är idag ett arbetsredskap inte bara nöje. Sen ska naturligtvis telefonerna inte användas för att snacka med kompisen i en annan skola etc. Jag har arbetat som lärare i 14 år och har ännu aldrig varit med om att telefonen stört min undervisning - kanske för att jag hittar sätt att integrera den?
Snälla låt oss inte bara se det som ett problem utan lyfta och vidga våra vyer. Tyvärr syns inte denna debatt i medierna där fokus istället ligger på att tala om vad som är dåligt med skolan.
johanna
Vad roligt att du kommenterar! Så intressant att höra vad du tycker och hur du använder mobilerna i din undervisning. Den typen av användning är ju fantastisk. Men hur är det, har alla elever tillgång till den typen av mobiler? Så var det inte i USA.
Johanna, det var intressant information, jag tycker det är konstigt att det inte lyfts fram i media att det finns ett syfte bakom användandet.
Jag erkänner nu att jag känner mig gammalmodig och mossig, tack för att du vinklade oss stofiler till positivt tänkande i frågan!
Tycker att mobilen nu helt plötsligt fyller ett gott syfte i skolan.
/karin
Hej igen!
Förvånansvärt många elever idag har tillgång till en Smartphone av något slag - jag skulle säga minst hälften (och den skola jag arbetar på idag har elever från alla socialgrupper, vi har nysvenskar och ”vanliga svenskar” etc). De som inte har en smartphone har en mobiltelefon som kan ta kort och spela in ljud. De flesta kan filma. Jag jobbar just nu på en gymnasieskola men har tidigare varit på grundskola - det var samma sak där.
Telefonen är ett fantastiskt verktyg!
Jag är så trött på den politiska debatten i Sverige. I skollagen står det att ”undervisningen ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”, men politikerna får ostört härja på med sina ideologier som inte tar någon som helst hänsyn till det vi vet om lärande i den moderna forskning som pågår idag. Det är en skandal!
Vi har alla har en bild av skolan - så som den var när vi själva gick i den. Vi har så oerhört svårt att tänka utanför ramarna. Idag finns inte den största kunskapsbanken i skolan - den finns i det omgivande samhället. Vi lärare är (eller ska vara) experter på läroprocesser - låt oss förstå det och öppna skolans väggar och släppa in kunskapen i skolan. Där kan teknik hjälpa oss. Låt oss fokusera på att hitta motivation och lust. Låt oss hitta intressanta frågeställningar som utmanar oss, både lärare och elever. Låt oss hitta nya moderna former.
Vem tror på idén att trycka in 32 st 48-åringar i ett rum på 40 kvadratmeter, 7 timmar per dag, utan mobiltelefoner, datorer, kaffemaskiner etc och tro att det innebär maximal utveckling? Vilket företag funkar så?
Vi tappar så många elever i dagens skola. Enligt min mening handlar det om vi förtvivlat och krampaktigt försöker hålla fast vi en modell som inte längre fungerar. Vi kan inte backa oss tillbaka till 40-talet och tro att det är vägen mot framtiden. Men det är precis det som händer med dagens skola!
Snälla Johanna, kan inte du klona dig och vara lärare hos oss också? Mina barn har inte börjat skolan ännu, men om de bara har EN endaste lärare som du, så kommer de att lyckas!
Hallelujah moment!
Vad roligt höra! Jag brinner verkligen för utveckling av skolan - åker ibland runt och föreläser om det så ibland kan jag inte låta bli att ge mig in i debatten :)
Skicka en kommentar