onsdag, februari 18, 2009

dum, dummare, t-mobile

Herr Make är på bizznizz-resa.

I London.

Igår ringde han från hotellet.

Berättade att hans mobil inte fungerar.

Undrade om jag kan kolla med opera-
tören.

Visst sa jag.

Och ringde T-Mobile.

Förklarade att Herr Make befinner sig i 
Europa.

Utan att kunna ringa.

- Skulle du vilja hjälpa mig att aktivera
  tjänsten för internationell användning?

Undrade jag.

- Sure. Vem står för abonnemanget?

- Herr Make.

- Och vem är du?

- Fru Maka.

- Då kan jag inte hjälpa dig. Herr Make
  måste  själv ringa.

- Men han är ju i London. Hans telefon
  fungerar inte. Det är därför jag ringer.

- I'm sorry ma'm.

- Men om jag hade sagt att jag var Herr Make
  Då hade du kunnat hjälpa mig?

- Sorry ma'm.

- För du kan ju inte veta om jag är Herr Make
  eller Fru Maka.

- Sorry ma'm.

- Okej ... grrr ... tack ... grrr .... ändå ... grrr.

Sa jag.

Och avslutade samtalet.

Men vad fasiken.

Skam den som ger sig.

Så jag slog numret på nytt.

- T-Mobile. How can I help you?

- Hi. My name is Herr Make

- Hi.

- Skulle du vilja hjälpa mig att aktivera
  tjänsten för internationell användning?

- Sure. No problem.



Update:
Sedan fungerade det ändå inte.
Det visade sig att den internationella
tjänsten endast gäller Mexico och Canada.
Det är ju som att säga att en inter-
nationell tjänst i Sverige bara gäller
Danmark och Norge. Typ.

28 kommentarer:

  1. .... .... Sitter här och blir ordlös... Så knäppt... Så Amerikat... Önskar dig en härlig onsdag! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. T-mobile sucks! Ni borde skaffa er AT&T istället - funkar hur bra som helst i Sverige (och andra länder). :o)

    SvaraRadera
  3. Hahaha, det var roligt synd bara att det inte funkade iaf.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Förvånar mig inte ett smack!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. hihi, vad smart du är! Du försökte ju i alla fall :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Sånt gör en galen..............
    Annika

    SvaraRadera
  7. Smart drag att vara make istället.Jag har råkat ut för det oxå vilket är väldigt irriterande.
    Jag får väl testa ditt knep =)
    Kram Pillan

    SvaraRadera
  8. Så märkligt att de köpte att du var Herr Make... antingen så har du en grov röst eller så är de van vid kvinnliga röster på manliga makar... eller så är de bara allmänt knäppa dit du ringer... ;)

    Kramar! :)

    SvaraRadera
  9. Didn't you know?! The U.S. is the world!

    SvaraRadera
  10. haha, helt underbart ! :-) Du är finurlig du, synd att den internationella gränser inte går över Atlanten bara. :-)

    SvaraRadera
  11. Hahahahahahaaa! Ursäkta att jag skrattar, men det är ju såååå typikst. Sure och så blir det ändå inget. Och att du föreställde Herr Make var ju riktigt fyndigt! Good luck. Själv har jag at&t och det Japan har de inte upptäckt här att det är ett land för där fungerar inte min telefon men när jag kom till Taiwan. Vips så var det fulla "bars" igen och de ligger ju inte sååå långt från varandra. Kanske vi ska skicka teleoperatörerna geografiböcker?
    Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hahaha, det är lite som basebollen, "World Series" med bara ett land...

    Jobbigt att en sådan grej som mobil inte funkar. Det är lite u-land här vad gäller teknik.

    SvaraRadera
  13. Det kvittar nog vilket företag du pratar med.
    Dottern fyllde 18 i September i fjor. I December ringde jag till vårt on-line apotek för att få ett utdrag på hur mycket vi hade handlat för under året (jag och dottern). Tyvärr kunde dom inte ge mig ett utdrag på Dotterns inköp, trots att det gick på vår försäkring och jag hade ringt in beställningarna och betalt med mitt kreditkort. Nej, nu när hon är 18 år så måste hon skriftligen ge mig lov att få den informationen. Och det gjorde hon.

    Sen skall vi inte tala om när jag ringde och skulle betala en räkning på hennes kreditkort och angav hennes namn, kort nummer och 4 sista siffror i social securitynummer. Jag fick en mindre utskällning när dom fick reda på att jag inte var hon. Dom hade ju gett mig information (status på kontot) som jag inte skulle haft tillgång till. Faktum är att det var det första dom berättade för mig utan att jag ens frågade efter det. Jag ville ju bara betala.

    Jag undrar om det är så i Sverige också. Man kan ju förstå att dom vill skydda individerna, men det är ju himla jobbigt när man är föräldern/makan och inte en bedragare.

    SvaraRadera
  14. Vad knäppt! helknäppt...
    Kör AT&T istället. Dom har aldrig strulat på våra utlandsresor vare sig i Singapore, Kina eller i norden.
    Usch vad sånt är irriterande...
    Antar att detta fixas till nästa utlandsresa...morr..
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Ha ha ha, snacka om internationellt - tva lander!?? :D Det finns inget jag hatar mer an nar jag blir "ma'm-ad", grrr... Det verkar anvandas mest nar man blir nekad ngt eller de inte fattar vad man sager!

    SvaraRadera
  16. Skrattar högt

    Gapflabbar

    kan inte sluta

    kippar efter andan

    fnissar på

    tack för ett uppfriskande skratt

    SvaraRadera
  17. Anna
    Ja, ibland blir det bara sååå överdrivet.


    Mimmi
    Ja det är väl det vi måste göra. Byta bolag. Suck.


    Åsa
    Ja, hur typsikt var inte det???


    Margaretha
    Hehe.


    Veronica
    Ja, DET gjorde jag. ;)


    Annika
    Det är inte så ofta jag blir irriterad, men sådana här saker kan till och med få mig att snäsa till i telefonen. :D


    Pillan
    Ja, gör det! Men det är svårare i Sverige. Här har vi ju så konstiga namn så de vet inte om det är en Herr eller Fru som ringer! ;)


    Malin
    Varken eller. Jo de var knäppa förstås, men just i detta fallet är det lite lätt att luras. Vi har så konstiga namn (ja inte Anna kanske) så de vet inte om det är en Hon eller Han som ringer utifrån namet. Hehe.


    Ulrika
    Nä, men jag blir påmind om det lite då och då ... Grrrr.


    Emmajohanna
    Ja men hur typiskt var inte det? Nu när jag var så smart och allt. Men man borde ju inte bli förvånad.


    Taina
    Vet inte om det är T-Mobile i allmänhet eller just våra abonnemang som krånglar, men Herr Make måste nog byta bolag - eller i varje fall abonnemang till ett mer internationellt. RIKTIGT internationellt alltså. ;D


    Gabriella
    När vi bodde i Portugal väntade vi oss att tekniken INTE skulle fungera (vadå förutfattade meningar?) men den fungerade alldeles, alldeles utmärkt. När vi flyttade hit väntade vi oss att det skulle fungera. Men, njae ...


    Anna
    Jag kan köpa att de vill skydda individerna, men då
    är det ju bara för syns skull om jag kan ringa och säga att jag är en annan än jag är. De borde istället gå på vilka uppgifter man kan lämna, som Social Security, telefonnummer, accountnummer o s v.

    I Sverige är det INTE så. Har just hållit på att diskutera med en mydighet i Sverige i Herr Makes ärende, och det har inte varit några problem alls.


    Annika
    AT&T verkar vara modellen. Får väl tipsa Herr Make om det istället.


    Petra H
    Jag är likadan. Jag aaavskyr att bli ma'm-ad!!! Grrr.


    Njut i din trädgård
    Haha! Det var så lite så. Det bjuder jag på! :D

    SvaraRadera
  18. Det beror nog på typen av telefon också. Japan och Europa har en annan typ av nät. Många telefoner är bara för det ena eller andra. Kan vara så att Herr Makes inte kan fånga signaler i Europa.

    Lika brilliant som de gamla VHS banden. Same same but different.

    SvaraRadera
  19. Sager bara en sak...AMERIKAT.
    Nar det ar dags att byta operator kan jag ocksa rekommendera AT & T.
    Men kolla igen, maste finnas nagot utanfor USA, Mexico (och vad det nu var mera) gransen. Det haller ju inte.
    tidigare kunde man kopa mariekex pa ikea...not anymore, inga marie smakar som goteborgs men visst kan funka, GOYA heter dem du ska titta efter. Guldforpackningen ar de narmsta (tror jag)

    SvaraRadera
  20. Anonym
    Nix. Både Herr Make och jag har telefoner som funkar både i Europa och här. Inköpta i Europa faktiskt. I detta fallet var det (det jäkla) abonnemanget som ställde till det. T-Mobile har säkert andra typer av abonnemang också, men hemskt irriterande att behöva byta abonnemang nu.


    Jessica
    Ja, något internationellt måste det ju finnas. Men irriterande att behöva byta abonnemang. Särskilt som maken kollade så att det skulle fungera internationellt när han tecknade abonnemanget ... Men det var innan vi visste att internationellt inte alltid är internationellt ...

    GOYA? Det ska jag kolla efter. Tack för tipset! :D Det uppskattas, ska du veta.

    SvaraRadera
  21. Hahahahaha...
    Känner igen mig!

    Helt otroligt vilka knäppa regler det är ibland, men vägar genom snåren hittas!

    Hoppas ni slapp snön idag.
    Här blev det till att skotta garageuppfarten.
    kram

    SvaraRadera
  22. Fröken Anki
    Här kom några snöflingor som smälte bort direkt. Sedan kom ösregnet. Snart vår på gång, tror du?

    SvaraRadera
  23. Marianne
    Men jag var smart, jag! ;D

    SvaraRadera
  24. Jag skrattar ihjäl mig! Vilket smart initiativ "Hello I'm the husband".
    Ha, ha, ha!

    SvaraRadera
  25. Hej! Hittade hit någonstans ifrån och ville bara säga hej! Och... Vi har T-mobile och de funkar jättebra i t.ex. Sverige, efter det att vi bad att få dem "öppnade" för internationell traffik. Hm, undrar just om det är olika planer eller nåt? Jaja, vem vet med krånliga amerikanska idéer ibland!? Stor kram!

    SvaraRadera
  26. Jenny
    Vad kul att du hittat hit! Välkommen!
    T-Mobile ... ja. Herr Make ska ta tag i det nu i veckan så får vi se hur det går. Det är säkert olika sorters abonnemang. Fast när vi beställde internationellt trodde vi ju att det var sträckte över Atlanten ... :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!